Onder de grond vandaan woekeren zeer snel groeiende scheuten in de zomer met heel veel fijne doornen erop. Heb ik nu zoiets als een wilde framboos?

Een vergelijkbare vraag heb ik al eens gesteld maar het antwoord was me niet echt duidelijk temeer omdat gesteld werd dat frambozenstruiken niet geent zijn volgens een beantwoorder. Ik heb enkele frambozenstruiken die er nogal geciviliseerd uitzien. Weinig doornen op mooie rechte takken. Nu is er eentje al een tijdje dood en onder de grond vandaan woekeren zeer snel groeiende scheuten in de zomer met heel veel fijne doornen erop. Er zit weinig stevigheid in en de takken hangen en staan niet. Het lijkt mij duidelijk een andere plant dan die er op het afgestorven stammetje stond. De slierten van takken staan ook niet, maar die hangen als die van een wilde braam. Mijn vraag is nu, heb ik nu toch zoiets als een wilde framboos? En gaat die vrucht dragen? Of moet ik hem uitscheppen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

je beschrijving klopt met de dauwbraam.
Dit is fam. van de framboos en de gewone bramen.
De nieuwe takjes zijn vaak blauw berijpt en hebben zeer veel fijne doorntjes.
De dauwbraam maakt uitlopertjes van uit de wortels.
De takjes zijn slap en dun.
Wilde frambozen zijn het niet, want die groeien precies het zelfde als de gewone frambozen, dus sterke rechte opgaande takken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar komt die dan vandaan? Hij komt op op de plek waar de framboos dood ging. En verder hebben we geen bramen hier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dauwbramen worden door de vogels gegeten en de zaadjes weer uitgepoept, net als bij gewone bramen en frambozen.
De vogels zaaien ze dus, zo heb ik ook overal dauwbramen gekregen.
Maar ook rode bessen en zwarte bessen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je heldere antwoord en voor je inspirerende webpagina.