Hoe verwijder ik wortels van bamboestruik?

De vertakte wortels zijn verhout, taai, hecht en glad. Een spade glijdt er dus over weg. Is er een apparaat dat ik moet huren om de grond onder de wortels te kunnen omploegen? Dus het zwaardere materiaal? Het gaat om zo'n 1,5 x 1,5 meter waar de plant staat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een spade kan je slijpen.
Trek wel goeie schoenen aan en berg de spade als je klaar bent veilig op.
Een scherpe spade is geen speelgoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
scherp met tanden: shark spade
http://www.ijzerwarenunie.nl/product/5058630/10153669

Antwoorden (3)

Bamboe is zeer lastig te verwijderen, de wortels er van zijn sterk en taai, waardoor een spa/ schop er op gaat stuiteren.
Wat heel goed gaat, is iedere wortel die zichtbaar wordt, met een takkenschaar door te knippen.
Gebruik ook een bijltje/ bijl om er blokken van los te hakken.
Begin met tegen de bamboe aan een gat te graven, werk hierna naar de bamboe toe en verwijder alle wortels die je dan tegen komt.
Houdt het gat op diepte, dat werkt het beste.
Veel bamboe soorten groeien tot bijna 1 m diep.
Ook kan je een minigraver huren of laten komen.
Dan graaf je niet eerst een gat, voor, de bamboe, maar links of recht er naast.
Ook dan zal je met een bijl of takkenschaar wortels moeten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm, ik heb niet zo'n mooie grote tuin als jij hebt, E., dus een minigraver gaat er met moeite in en ik vrees dat het wat zal kosten. Je tip met de takkenschaar en het bijltje had ik ook al toegepast, maar het blijft vechten tegen de bierkaai! Kan ik de wortels zelf niet van binnenuit aanpakken? Dus met een gif of zo.....? Vlammenwerper...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik begrijp je probleem. heb zelf in het verleden bamboe met de hand moeten rooien, nu was ik wel erg gemotiveerd om dat te doen, ik kon ze verkopen voor goed geld.
Maar een ding is zeer belangrijk, je moet waar de wortels nog niet zitten een diep gat graven en vanuit dat diepe gaat naar de bamboe toe. Zo maar boven op die wortels te staan hakken helpt totaal niet, dat stuitert omhoog en je krijgt er zere polsen van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt er duidelijk ervaring mee! Ik herken de problematiek. Tsja. Misschien op Marktplaats zetten onder het kopje 'Gratis'? Met de voorwaarde dat men zelf de plant komt uitgraven? Ik weet het nog niet.
Wat u doen kunt, wanneer de bamboe zich tot een klein gebied beperkt zoals bij u, is een vuilwaterpomp lenen en deze pomp slootwater laten opzuigen. Dit spuit u op de wortelkluit.
Hiermee spoelt u de wortels bloot.
Deze over gebleven kluit kunt u dan verwijderen.
U kunt deze aan iemand kado doen of verkopen, zelf in een betonnen bak alsnog laten groeien maar zo dat ze niet kan woekeren, of af voeren in de groenbak waar ze vernietigd wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mocht dit een te groot modderbad opleveren, of is er geen sloot in de buurt, dan kunt u er de gewone tuinslang voor gebruiken.
Het gaat er om de wortels los te spoelen, waarna u deze met een hooivork of hark makkelijk uit de grond kunt halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogdrukspuit huren...?
Sterke onkruid verdelger geeft geen resultaat. Uitgraven is de enige methode.
Nu is het de beste tijd. Start met een diepe sleuf (80 cm) rond de struik te graven en bij de wortels zoveel aarde weg te nemen. Ideaal is deze greppel deels te vullen met water vlak voor een vriesperiode. Daardoor zal het wortelgestel beschadigd worden en na de dooi het verwijderen enigszins vereenvoudigen.
Deze klus vergt dus geduld, goed graafmateriaal, mankracht en moed. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm, is te proberen.... Bedankt!