Welke boom planten voor brandhout?

Ik zou graag bomen planten in mijn tuin om er later brandhout uit te halen.
Nu vraag ik mij af welke bo(o)m(en) een evenwicht bied tussen snel groeien en goede brandhoutkwaliteit. En welke zouden daarvan geschikt zijn voor knot-of hakhoutbeleid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
24.5K

Het beste antwoord

Je hebt een combinatie nodig van snel en langzamer groeiende bomen, je wilt dat gezien je andere vraag aanleggen als windwal en dat is dan ook het meest effectief ,let wel als je helemaal zelfvoorzienend wil zijn dien je minimaal 4 m³ per jaar te kunnen oogsten.
snelgroeiend zijn Berk, dit hout is geschikt als brandhout omdat het ook snel droogt en dan gemakkelijk brand.
Elsen aan de rand van de wal deze groeien snel ,lopen ook weer snel uit als je niet te diep zaagt-.
Dennnen groeit snel, geeft een mooi vuur, ruikt lekker ,maar brand snel loopt niet opnieuw uit ,maar vangt veel wind wintergroen
appel en peer,goed brandhout ,en fruit voor de tijd tot de bomen brandhout leveren ,groeien iets langzamer beter brandhout .
Beuk ,Eik langzame groeiers maar heel goed brandhout ,duurt echter minimaal 20 jaar voor de oogst. plant deze in het midden van de wal.
Hazelaar aan de randen van de wal geven hazelnoten broedgelegenheid voor vogels ,trekt ook andere dieren aan levert hazelnoten groeit zeer snel,de takken worden niet erg dik maar na 5 jaar zeker al wat bruikbaar brandhout.
Okkernoot (Walnoot) ook deze boom levert bruikbare vruchten. ziet verder goed uit en na 15 jaar eventueel als brandhout geschikt.
Aanvullen met Butleya, sneeuwbes, hier en daar een hondsroos of enkele coniferen naar keuze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooi en goed antwoord. plusje
het moet inderdaad wel in evenwicht zijn

Andere antwoorden (3)

Dat kan wel even duren. Gekapt hout moet minimaal 2 jaar drogen wil het geschikt zijn als brandhout.

De verschillen tussen brandhout van diverse boomsoorten zijn gering, mits het hout goed droog is. De thermische waarde van 100 % droog hout varieert van 5,1 kWh/kg voor eik tot 5,3 kWh/kg voor den en berk. Vochtig hout geeft veel rook af en maar weinig vlammen. Daarnaast geeft het veel meer roetvorming die zich kan afzetten in je schoorsteen.

Hier vind je meer informatie over houtsoorten, bomen en hun eigenschappen.
http://nl.scoutwiki.org/Soorten_brandhout

De top 5 van snelstgroeiende bomen (voor ons klimaat althans) en de eisen voor bodem etc.
http://plazilla.com/grote-boom-in-recordtempo-de-beste-soorten

op nr. 1: paulownia tomentosa
zijn groeisnelheid valt amper te onderschatten: in ideale omstandigheden tot 5 meter per jaar.
Kan je dus heel veel takken van afhalen........
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord, maar dit vond ik zelf al via Google, en geeft me zelf geen idee welke bomen ik zou moeten planten.
De meest relevante info zou zijn hoeveel kg een boom kan opbrengen, aangezien de verbrandingswaarde per kg bijna niet veranderd.
En met de snelstgroeiende bomen ben ik ook weinig, omdat die vaak snel verbranden (zoals de wilg en de populier).
Eiken heeft de mooiste vlam vindt ik, ik zou 10 neer zetten. In de tussentijd gewoon de cv gebruiken want kan even duren voor dat ze geschikt zijn om in de kachel te gooien. Beter kan je appel en peren bomen neer zetten. Heb je in de tussentijd wat handel en kan je van de opbrengst af en toeeen kuubje hout kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf een grote voorstander van wilgenhout. ( schietwilg)
Plant een lange ( 2.5 m) en rechte dikke wilgentak ( 10 tot 15 cm. dik) in de grond en wel minstens een halve meter diep. liefst wat dieper.
Houdt de grond rondom deze stek vrij van gras en onkruid. ( 1 m2)
In het voorjaar gaan deze stekken uitlopen en vormen op de juiste grond, nieuwe scheuten tot wel 2 m lang!
Hierna nog twee jaar laten groeien en zaag hierna de takken er af.
Nu heb je voor een deel lekker dik hout en na het zagen ronde stammetjes, die je voor je kachel niet hoeft te kloven!
Deze stammetjes zijn dan tussen de 5 en 15 cm. dik
Zaag alleen het dikste hout er tussen uit en laat de dunnere takjes zitten, dat is beter voor de boom dan alles er af.
Goed gedroogd wilgenhout is uitstekend voor de houtkachel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ervaring met wilgenhout is dat je snel moet kunnen lopen. Anders ben je niet op tijd terug met het volgende houtblok vóór het vorige is opgebrand. :-)
Maar even serieus: wilgenhout brandt wel érg snel. Wie met een goed glas bij de open haard wil zitten kan beter eik of beuk kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mag geen reclame maken, dus ik zal de site niet noemen, maar ik vond (toen ik na mijn vorige commentaar eens op internet ging rondsnuffelen) op de website van een openhaardhout-leverancier goede aanvullende informatie.
Essenhout zit qua snelheid ongeveer tussen snelle houtsoorten (wilg werd niet genoemd) en eiken/beuken in en geeft mooie vlammen. Naaldhout (werd in één van de antwoorden genoemd) is voor een open haard niet zo geschikt: het spat erg, en je kan er natuurlijk wel een scherm voor zetten, maar dat bederft je uitzicht op het vlammenspel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gesp valt wel mee hoor dat snelle branden, net zo snel als berkenhout, dat ook wordt aanbevolen als geschikt kachelhout.
Dat komt doordat het hout rond is en niet gekloofd.
Ook werd er in de vraag gesproken over geschikt hout, voor kap en knotbeleid.
Dan staat de schietwilg op num. 1
Natuurlijk is eikenhout veel geschikter, of fruitbomen, iepen enz. Maar deze groeien niet snel en dat was wel de vraag.
Essen is ook goed brandhout en groeit ook snel, maar daar zit tegenwoordig veel essenziekte in, waardoor hele takken afsterven.