Krijg je en zo ja, hoe krijg je de rotte delen uit je knotwilg?

Mijn knotwilgen zijn ongeveer 30 jaar oud. Elk jaar knot ik ze. Nu zijn er delen verrot in de knot. Een verrotte knot zeg maar. En andere knotwilgen hebben holle knotten. Krijg ik dit nog goed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Die holle knotten zijn van levensbelang voor vogels, als broedplaats.

Het beste antwoord

Nee, dat krijg je niet meer goed. 30 jaar is best wel oud voor een wilg, en zelfs al zou je (boom-)chirurgisch verantwoord ingrijpen, de weerstand van de boom is matig. Rond die leeftijd kunnen er zomaar spontaan stukken afsterven.
Ik adviseer omzagen en een nieuwe zetten. Als je daarvoor een stevige tak neemt van ca. 10 cm heb je al na een paar jaar weer een mooie boom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Elk jaar knotten zou ik ook niet doen trouwens. Om de drie a vijf jaar is beter voor de boom, met eventueel tussendoor elk jaar de pruik wat uitdunnen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een knotwilg is een gewone wilg die sterk is misvormd door het telkens opnieuw afzagen van de takken.
Hierdoor ontstaat de sterke misvormingen, die we als mooi ervaren.
Telkens zal een deel van de wilg weer gaan uitlopen, maar ook een klein deel afsterven.
Juist door dit aangroeien en afsterven ontstaat de karakteristieke vormen van een knotwilg.
Of anders gezegd, een knotwilg kan zich niet als een knotwilg ontwikkelen, als er niet telkens een deel van het oude hout afsterft.

Je kunt er dus totaal niets aan doen, wel kan je het rotte hout weghalen, maar bij het dode hout, kan je niet bij komen.
dat zit diep van binnen.

Ondanks dit afsterfproces, kunnen knotwilgen zeer oud worden.
Een knotwilg is zoals hij is, dus incl. de dode, rotte plekken en holten en in de loop van de jaren wordt hij juist hierdoor steeds grilliger en voor de meeste mensen dus ook steeds mooier, maar blijkbaar niet voor jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je antwoord eens, dikke PLUS.