Hoe krijg ik het gras groener dan bij de buren?

Ik krijg kuilen en kale plekken in m'n grasmat en probeer van alles, maar niets helpt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Antwoorden (15)

Al gevraagd aan de buren hoe zei hun gras zo groen krijgen en houden. Kuilen.. de hond niet meer laten graven. Denk dat het beter is advies te gaan inwinnen bij een bedrijf dat hier verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een paar mollen in de tuin van de buren loslaten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je al een verticuteermachine geprobeerd om het gazon te beluchten?

De meeste kale plekken komen op intensief belopen stukken en hier is de grond vaak ook vastgetrapt. beluchten geeft de wortels van het gras de mogelijkheid sneller te groeien en dus bij voedingsstoffen te komen.

Na het beluchten een beetje kunstmest erbij en binnen een paar weken zul je echt verschil zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet! Gras is altijd groener bij de buren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed bemesten en met kalk bestrooien tegen het mos. Zon wil ook nog wel eens helpen, maar dat zullen je buren wel hetzelfde hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je ook over het gras van de buren gelopen? Als je er van een afstandje schuin opkijkt gaat die blik langs veel meer grasjes, dus zie je veel meer groen dan als je recht van bovenaf op kijkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kweenie, hier de buurman.
Je had het toch direct aan mij kunnen vragen?!
Ik geef het altijd groenvoer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gazon egaliseren met compost. Het is nu de meest geschikte tijd, net voor het goeizeisoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rigoreus alles er uit en nieuwe rollen er in, zo glad als een tapijt en glanzend groen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verticuteren.
Na het maaien het maaisel verwijderen.
Continu bladeren en ander spul verwijderen.
Niet voor langere tijd een stoel of tafel op je gras laten staan.
Zorgen dat het gras in de halfzon ligt.
Geen katten op je gras laten lopen: die piesen, en dat veroorzaakt gele plekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien heeft de buurman kunstgras? Misschien verzorgt hij het met veel liefde? Ik zou ervoor zorgen dat je zelf tevreden bent met je gazon, en dat niet van de buurman af laten hangen. Zaai op de kale plekken wat bij, goed bemesten, en inderdaad is het kalk-tijd. Als het dadelijk warmer wordt... van de zomer op tijd voldoende beregenen en niet te kort maaien... Een mooi gazon krijg je niet vanzelf!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dat je hoogste betrachting is in het leven , wil ik je even helpen met een knipoog verwijzend naar een ierse film "The Bus" Je trommelt een paar vrienden op en zoekt de beste grasmat van nederland : golfterreinen (the green) voetbaltstadions, cricketlawns enz Je steekt en rolt ze af in matten van 40 cm op 3 meter en vervolgens ze netjes bij jou leggen en aanrollen en voldoende besproeien. Beter de raad niet opvolgen tenzij je speciale connecties hebt bij de voetbalbond, golfbestuur enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met bloed, zweet en tranen.
Zonder dollen, een echt mooie, egale grasmat kost veel tijd en moeite. Je moet je afvragen wat het je waard is om de buren jaloers te maken. :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goed gazon vergt een goede voorbereiding. De ondergrond moet minstens40 cm losgespit zijn. Hierna de grond(bij niet te nat weer) aantrappen en egaliseren. Daarna nogmaals aantrappen en opnieuw egaliseren, zodanig dat als je er over loopt ,het nergens meer inzakt. Dan kan je ook later geen kuilen meer krijgen. Hierna inzaaien of zoden leggen. Goed nat houden. Onderhoud: minstens 1 maal per week maaien , liefst twee keer! Iedere winter kalk strooien, sommige kalk kan ook zomers. In het groeiseisoen zeer regelmatig bemesten. Liever geen kunstmest gebruiken, deze is voor veel mensen erg moeilijk uit te strooien en geeft hierdoor snel verbranding (kale plekken) Gebruik altijd natuutmest zoals: culterra. Deze mest is wel duurder maar werkt langer door. Door regelmatig kunstmest te gebruiken verslechtert ook nog de grondstruktuur, het gras wordt sprieterig en open,het groeit een aantal weken heel hard en daarna niet meer! Er is heel veel in de handel voor het gazon wat weggegooid geld is. Veel mooie praatjes maar weinig gras. Tot besluit een gazon moet veel zon hebben, te veel schaduw geeft problemen. Zo-ook vrouwtjeskatten en honden die op het gras plassen waardoor er kale plekken ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
MEST! veel mest! vooral op een warme, windstille zomerdag