Hoe verbeter ik de grond van een stuk verwaarloosde tuin waar nauwelijks zon komt, zonder eerst uitgebreid bodemonderzoek te doen?

Ik wil dit stuk tuin op zeer korte termijn opnieuw beplanten, dus bemesten schijnt niet de oplossing te zijn i.v.m. verbranden van de wortels.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

In een verwaarloosde tuin staat meestal veel onkruid. Dat betekend dat de grond voor deze onkruidplanten goed is. De grondsamenstelling bepaalt dus welke planten er kunnen groeien. Dit is meteen ook de kern van het probleem. Er zijn zoveel soorten planten in Nederland die vaak allemaal een andere grondsamenstelling nodig hebben om goed te kunnen groeien. Het allerbelangrijkste is een goede grondbehandeling. Voldoende diep losspitten, vaak tot een halve meter is de basis van een goede grondstructuur. Dan de planten: sommige willen zure grond, andere juist kalkrijke of neutraal. Je zou dus eigenlijk van iedere plantensoort moeten weten in wat voor grond hij moet groeien. Hier worden de meesten fouten mee gemaakt. Nu zijn er best een hele grote groep planten die in vrijwel elke grond groeien. Die ga ik hier niet op noemen, want dat zijn er al duizenden!!! Zuurminnenden planten zijn er wat minder en kalkminnenden planten veel meer. BIJ aankoop van een tuinplant, is er meestal inf. bij voor de grond. als je het echt niet meer weet ,spit dan een ruim plantgat uit en vul deze met potgrond, hierin kunnen alle soorten groeien. Maar een plant die kalk nodig heeft ,moet je later toch regelmatig kalk geven, zoals rozen. Kijken welke planten er bij de buren goed groeien helpt natuurlijk ook om een keuze te maken. Bemesten van planten is in een nieuwe tuin vrijwel nooit nodig!!!! Later bijmesten van planten die niet goed groeien is veel slimmer en goedkoper. Gebruik liever nooit kustmest maar altijd natuurmest. Succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een aanvulling op het vorige. alle bladhoudende planten kunnen in de schaduw. groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt! Ik ga met dit mooie weer lekker aan de slag.
Groeten

Andere antwoorden (3)

Kijk even op de site hieronder:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het eens met Eddijst, maar let wel goed welke planten je aanschaft. Er zijn genoeg mooie planten die in een schaduwrijke tuin goed groeien. Laat je anders eens informeren door iemand in een tuincentrum in de buurt. Die weten vaak goed welke planten het waar goed doen, en welke planten goed bij elkaar passen! Succes met de groene vingers!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had al het idee dat ik deskundige antwoorden kreeg. Fijn!
GBroeten
ik zou koemestkorrels door de grond harken als bodemverbeteraar.
Rieneke1
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koemest is voor de toekomst wel een verbeteraar, maar verbrandt bij nieuwe aanplant de wortels