De betonvloer van mijn schuur(nieuwbouw 7jr oud) is 1 grote vochtplek.Er is geen sprake van daklekkage, ws grondwaterprobleem. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (2)

Er zijn twee opties. Je kunt de vloer coaten, waardoor deze een waterdichte toplaag krijgt, maar dan kan de eigenlijke betonvloer nog steeds water optrekken.
Een tweede optie, als je niet wilt dat er vocht van onder uit in je vloer komt, is de vloer er uit breken en opnieuw storten op een waterdichte onderlaag (plastic of piepschuim).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vloer is ook echt waterdicht te maken.
Veel gaatjes boren, special goedje via de gaten in het beton laten trekken, gaatjes weer dicht maken.
Veel werk, maar goedkoper dan de vloer eruit en er weer in.
Zou het kunnen zijn dat er daklekkage is bij specifiek weer (heel langdurige regen of regen die in een bepaalde hoek neerkomt)? Dan is de oplossing: afdichten met loodslab, rechtleggen van dakpannen etc.

Als het hoog grondwater is zou je ook ondiep grondwater moeten aantreffen als je een gaatje graaft naast je schuur. Als dat het geval is dan heet de oplossing: drainage! Waarschijnlijk ben je al geholpen met een beperkte daling van de (hoogste) grondwaterstand.

Afhankelijk van de situatie zou je een greppeltje naast de schuur kunnen graven naar een nabij gelegen sloot. Of een drainageleiding -bijv. met van dat kokosvezel eromheen- in de grond leggen, die je dan verderop in een sloot laat uitkomen. Met een waterpas of als het kan op het oog moet je wel zorgen dat hij afloopt. Of als dat niet gaat bij gebrek aan sloot: aansluiten op een rioolleiding.

Om het precies goed te doen zou ik even kijken met een tuinbedrijf en ook het waterschap even bellen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ eerst eens gat graven en kijken of het grondwater echt zo hoog staat.
burgos
10 jaar geleden
Kan toch piepschuim korrels onder de vloer spuiten.
Fluitje van een cent en niet duur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
drainage werkt alleen als het ook onder de schuur doorloopt of het moet een minischuurtje zijn van 2 bij 2. uitbreken, laag goede folie (strenght film) en nieuwe zand-cement vloer
Poet
10 jaar geleden
Een boerensloot trekt het waternivo omlaag tot tientallen meters rond de sloot. Dus een greppel / drain naast je schuur draineert je hele schuur. Het water stroom immers tussen de zandkorrels door.
Piepschuimkorrels helpen niet want hoog grondwater gaat daar gewoon tussendoor.
Het kan wel zo zijn dat het vocht komt door capillaire opstijging vanuit het grondwater (ipv door de grondwaterspiegel zelf). Dan kan het ook al helpen om een laagje grond onder de vloer weg te halen en zo de opstijging te onderbreken. Dan moet je daar natuurlijk wel bij kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en als je over andermans grondgebied moet om drainage aan te leggen? Wij hebben geen sloot in de wijde omtrek, dan zou ik 500 meter door andermans tuinen en openbare weg heen een drainagebuis moeten leggen.
Poet
10 jaar geleden
Wat pieterjan15000 zegt is ook prima. Helpt dan alleen niet tegen optrekkend vocht in muren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vloer is ook echt waterdicht te maken.
Veel gaatjes boren, special goedje via de gaten in het beton laten trekken, gaatjes weer dicht maken.
Veel werk, maar goedkoper dan de vloer eruit en er weer in. Werkt ook bij muren.