Kan ik zodra een tulp is uitgebloeid de plant afknippen?

Ik heb in de achtertuin een stukje grond waar ik munt heb groeien. Het leek me leuk om er tulpen tussen te zetten omdat tulpen en munt niet op elkaar lijken en dus niet te verwarren zijn. Ik ben wel van plan om zodra de tulp is uitgebloeid de rest van de plant tot op de grond af te knippen maar ik vroeg me af of dat niet slecht is voor de tulp??
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
12.7K

Het beste antwoord

Een tulp is een eenjarige bol, dat betekend, dat de tulp ieder jaar een of meer nieuwe bollen moet gaan vormen met daarin nieuwe bloemknoppen.
In een tulpenbol zit behalve de aanleg voor blad en bloem, ook voldoende voedingsstoffen om tot bloei te komen.
Direct na de bloei, moet de tulp een geheel nieuwe bol gaan vormen voor het jaar er op en daarvoor heeft hij water, voedsel en vooral zijn blad nodig.
Knip je direct na de bloei het blad er af, dan zal er geen nieuwe bol gevormd worden, dus ook geen bloemknop voor het volgend jaar.
Dus ja, het vroegtijdig afknippen van het groen is zeer nadelig voor de tulp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dan zal ik ze ergens planten waar ik ze met rust kan laten.
Dank u wel.

Andere antwoorden (2)

Alles kan natuurlijk maar als je er het jaar ernaar ook iets aan wilt hebben is het beter van niet. Dan is het beter in elk geval het blad te laten zitten tot het verlept is. Als je alles af knipt verliest de plant kracht om het jaar erna weer in bloei te komen

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie de link over narcissen, daar geldt ongeveer hetzelfde voor. De bloem mag/moet je eruit knippen, het loof moet kunnen afsterven.
10 jaar geleden
Hoe langer je wacht met het verwijderen van de bladeren, hoe beter. De voedingstoffen worden via het blad opgeslagen in de bol.
Z512099