Bestaat er kortgroeiend gras?

Een Japanse grassoort misschien? Zodat je niet hoeft te maaien!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Misschien bonsaigras. Of een combinatie van gras en koe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben konijnen, en hoeven nooit te maaien ;-)
Reddie
10 jaar geleden
Je vraag is natuurlijk een contradictie. Groei is langer worden,

Het beste antwoord

Een goed gazon bestaat meestal uit meerdere soorten gras, dat is bewust zo gedaan, omdat er in elk gazon, extra zonnige en droge plekken zijn, maar ook vochtige schaduw.
Zou je kiezen uit slechts een grassoort, dan zal het niet overal kunnen groeien.
Schapengras b.v. blijft wel laag, maar is niet mooi groen van kleur, eerder blauw-grijs.
Zo zijn er wel meer soorten die minder hoog worden, maar echt een soort gras waar jij om vraagt, is er ( nog ) niet.
Vroeger zijn er proeven geweest, waarbij een groeiremmer op het gazon werd gespoten en inderdaad, men hoefden maandenlang niet te maaien.
Echter een zeer groot nadeel, als het eenmaal een keer was verdroogd, of beschadigd, had het gras totaal geen energie om zich te herstellen, immers dit was chemisch onderdrukt.
Het ging op die plekken dus gewoon dood.
Er zijn wel wat soorten vaste planten, die de bodem zo ver bedekken, dat het in de plaats kan komen van gras, maar ook daar zitten veel nadelen aan.
Ik ken wel een prima alternatief, maar daar vraag je niet naar.