Als je een klokhuis weg gooit in de natuur en deze wordt op genomen door de aarde gaan er uit de pitjes weer nieuwe appelbomen groeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik verwacht dat de pitten niet uitkomen, omdat door regen de grond te drassig wordt, waardoor de pitten gaan verschimmelen.
Hier kun je lezen hoe je het beste een appelboom kunt zaaien:
http://mnjiutin.wikispaces.com/appelboom

Het beste antwoord

In principe zit er in één pit voldoende om een nieuwe boom te beginnen, in de natuur eren i derdaad vogels en andere dieren de appel met pitjes, op die manier worden de pitjes verspreid, en dan groeit er een boom uit als de omstandigheden goed zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit zou wel kunnen denk ik,al is de kans groter dat het klokhuis en de pitjes door andere dieren of vogels opgegeten zullen worden.
fremar
10 jaar geleden
Meestal zal een klokhuis dat je weggooit opgegeten worden door vogels of insecten, maar onder de juiste omstandigheden zou er uit de pitjes inderdaad een appelboom kunnen groeien. Of daar dan lekkere appels aan zullen groeien is onzeker. Wilde appels zijn vaak zuur van smaak.
10 jaar geleden
De pitjes van een appel zijn giftig, dus geen dier zal het zo maar eten.
Het vruchtvlees van de appel wel, of het rot weg.
Dus kan er na de winter een wilde appelboom op komen.
Maar bijna altijd zal er een soort sierappel uit ontstaan, dus geen consumptie appel.
De appels zoals wij die kennen, zijn allemaal kruisingen, dat betekent, dat ze nooit raszuiver uit zaad kunnen terug komen.
De kweker ent dus ook, dus enten ( takjes) van de goede soort, worden op de wilde appels geënt.
Een ander punt is dat rondom een appelboomgaard, vaak/ veel sierappels worden aangeplant, voor een goede bestuiving/ bevruchting.
Sierappels geven zeer veel stuifmeel, precies op het juiste moment.
Maar juist door al dat stuifmeel van die sierappels, worden de gewone appels nog verder gekruist en zal je uit klokhuispitten, bijna altijd een sierappel terug krijgen.
En mogelijk een heel enkele keer een eetbare appel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zou je een klokhuis hebben van een wilde appel, dan komen er uit die pitten, wel ongeveer de zelfde wilde appel, omdat de wilde niet zijn gekruist met anderen dus redelijk raszuiver zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik leg wel eens een gehalveerde appel in de tuin als die niet meer voor mij te eten is omdat die te oud geworden is en rimpelig. Voor de vogeltjes. Maar als de pitjes giftig zijn en geen dier ze zomaar zal eten, waarom blijft er dan altijd alleen een leeggegeten schil achter?
En afgelopen zomer paste ik een week op het huis van een tante. Ze heeft een tuintje waar ik ook een paar halve appels neerlegde. Het leek me wel wat, vogels in de tuin waar ik naar kon kijken. Geen vogels te zien, wel slakken op een gegeven moment. Die aten ook de appeltjes op, inclusief schil. Het duurde wel heel lang, veel langer dan als vogels er van eten, maar de appels verdwenen wel in de loop van een paar dagen.
Verder lees ik wel graag altijd uw antwoorden Eddijst. Ik vind ze meestal wel goeden voor mij waardevol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Broodjeei, mijn eigen parkieten eten ook nooit de appelschil op, niet lekker zeker, slakken eten dat wel, maar dan moet het eerst beginnen te rotten, dan wordt het denk ik zachter voor ze.
Dank voor je compliment, groeten Ed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de pitjes dan, want u zegt dat die giftig zijn. waar blijven die dan als de vogels klokhuizen eten? Daar is meestal ook niks meer van terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen enkele vogel vreet in een keer een heel klokhuis op, hij pikt er de stukjes af die hij kan eten, de rest blijft achter, net als de appelschillen, die blijven ook achter, daarna zal de rest verrotten en weer humus worden.