Hoe kun je afgevallen blad van de notenboom composteren, zodat deze bruikbaar wordt in de tuin?

Compost van notenblad heeft bij mijn weten een te hoog zuurgehalte om in de tuin te gebruiken. Kan ik iets doen ( toevoegen) om die compost bruikbaar te maken in de moestuin of evt bloementuin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
9.3K

Antwoorden (3)

Het blad van de notenboom kan gewoon in het compostvat. Als de compost te zuur wordt zou je kalk kunnen toevoegen om de zuurgraad omlaag te brengen.
10 jaar geleden
Van Groen.net:
De meeste herfstbladeren verteren moeiteloos.
Wat je niet als mulchmateriaal (bodembedekking) kwijt kan tussen bomen en struiken, kan je verwerken tot compost. Je kan ze ook opsparen in een afzonderlijke bak of mand om ze later te vermengen met groenmateriaal zoals keukenafval en grasmaaisel. Vooral dennennaalden en moeilijk afbreekbare bladeren - notelaar, (Amerikaanse) eik, beuk, tamme kastanje… - komen hiervoor in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strooi het blad over je gazon en ga er met de maaier + vangzak over heen.
Hierna kan je het vermalen blad+gras onder de struiken gooien en daar laten verteren.
Of deze vermalen bladeren, met andere soorten blad, op de composthoop.
Heel veel planten houden juist van zure compost ( zuurminnende planten) pas dus op met kalk toe te voegen.
Alleen het blad van de plataan, waar veel looizuur in zit, zou ik zelf nooit op de composthoop gooien.