kalk in moestuin moet dat in het voorjaar of najaar. ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (3)

Bemesten doe je het best in het voorjaar. Als je nu gaat bemesten is het overgrote deel van de meststoffen uitgespoeld tegen de tijd dat de planten het nodig hebben.
10 jaar geleden
Als uw tuinbodem inderdaad kalk nodig heeft kunt u dat het beste doen vanaf de herfst tot in januari. Als u in de herfst nog heeft bemest, stelt u het kalken uit tot januari/februari..Om het verlies van voedingsstoffen te vermijden, mag pas ten minste twee maanden na het bemesten kalk worden gegeven, bij kunstmest pas na minimaal één maand. Verdeel de kalk gelijkmatig over het grondoppervlak, de regen spoelt het wel in de grond. Let op dat u niet teveel kalk geeft; dat kan verhinderen dat de plant bepaalde stoffen zoals ijzer, magnesium en dergelijke kan opnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een juiste zuurtegraad (pH) van de grond is nodig voor een vlotte opname van de voedingselementen en een goede groei. Een bleke bladkleur en een slechte groei wijzen vaak op een verkeerde zuurtegraad en leiden tot een kleinere opbrengst van uw groentetuin.

Indien de pH te laag is, en dat is het geval voor de meeste bodems in België en Nederland, moet je kalk toevoegen. DCM Zeewierkalk poeder van Fossiele Coccolieten verbetert niet alleen de zuurtegraad, maar is ook rijk aan calcium dat onmisbaar is voor een kruimelige, luchtige bodemstructuur.

De verbeterde zuurtegraad en de luchtige structuur stimuleren de ontwikkeling van een rijk microbieel bodemleven waardoor de wortelgroei bevorderd wordt. Deze zachtwerkende poederkalk die veel sporenelementen bevat, pas je het best toe in het vroege voorjaar (februari-april) of in het najaar (november-december).