Heb een kiwi plant aan de rozenboog Staan Hoever moet ik hem terug snoeien en is hij wintervast

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Kiwi's worden zeer grote klimplanten, die je eigenlijk alleen maar gaat snoeien als de plant te groot wordt.
Aan de lange takken die er nu aan zitten en mogelijk uitsteken, komen het jaar er op de bloemen/ vruchten, tenminste als de kiwi oud genoeg is.
Vaak duurt het 5 tot 7 jaar voordat hij gaat bloeien.
Knip je er lange takken van af, dan groeien die het jaar er op weer aan.
Knip je ieder jaar de lange takken er af, dan zal hij ( vrijwel ) nooit vrucht geven.
Een rozenboog is eigenlijk veel te klein.
Er zijn tegenwoordig soorten die minder hard groeien en sneller vruchten geven.
Normaal gesproken, is de kiwi voldoende winterhard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn buurman heeft in zijn volkstuin een kiwiplant staan. Deze plant wordt nooit gesnoeid en hij is momenteel al meters lang. Maar kiwi's heb ik er nog nooit aan gezien. Deze plant is ook winterhard, want anders was hij enkele jaren geleden wel bevroren. Misschien dat hij professioneel gesnoeid moet worden?