Mag iemand onze boom snoeien omdat de bladeren boven zijn garagedak hangen?

Toegevoegd na 17 minuten:
Onze tuinmuur is de achterkant van zowel huur- als koopgarages. Er heeft niemand last van.

Toegevoegd na 29 minuten:
De garages liggen aan de openbareweg. (Links van de foto)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk is de boom te verplaatsen:
Ik denk dan aan 2 meter de tuin in:
Geul graven, boom los graven en de boom verslepen of duwen met takels of krikken.

Antwoorden (1)

Volgens het burenrecht moet je de eigenaar van de boom ( dus van de grond) vragen de boom te snoeien door overhangende takken weg te halen. Die buurman moet je dan toegang geven tot je tuin zodat hij bij zijn eigen takken kan.
Jammer dat het geen fruitboom is, vallende vruchten mag je direct houden.
Eerst aanmanen, werkt dat niet, dan mag de je de takken afsnijden/zagen. Wortels mag je zonder meer verwijderen uit je eigen stuk tuin. BW art 5:44 .

Toegevoegd na 5 minuten:
Jullie buurman zal jullie dus eerst moeten vragen- aanmanen, met een tijdslimiet- je eigen boom te snoeien. Ook als die boom boven diens garage etc. groeit. Dat jullie vinden dat er geen hinder is, is niet relevant. Jullie moeten aan de slag , maar zo nodig mag je op de garage klimmen of er een ladder tegenaan zetten om de takken te verwijderen.
Om gedoe te voorkomen zou ik maar gewoon aan het werk gaan, de buurman staat 100% in zijn recht.