Stekelige bolletjes in de perenboom - wat is het?

Ik zie vies uitziende stekelige bolletjes op de bladeren van de perenboom - weet iemand wat het zijn?
(Even geduld voor een foto)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Dit is een makkie. Dit is perenroest, een virusziekte die dit jaar heel veel voorkomtbij perenbomen.

http://www.fruitbomen.net/informatie/p/3/perenroest-herkennen-en-bestrijden/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denk dat het hier om gallen gaat:
Veel insecten eten planten. Ze treffen vaak een overdaad aan voedsel aan. Voor sommige insecten is dat blijkbaar niet genoeg: ze dwingen de plant tot abnormale groei. Daardoor zijn ze niet alleen geheel omgeven door voedsel, maar nog beschermd ook. Deze vergroeiingen noemen we gallen.
In alle vormen en maten

Gallen zijn vergroeiingen van de plant. Ze variëren van verdikkingen in de meeldraden en omgekrulde bladranden tot knikkergrote bolletjes op bladeren, sterk behaarde bolletjes in stengels en woekeringen van enige tientallen centimeters in takken. Zelfs op wortels kunnen gallen voorkomen. Elke galvormer heeft zijn eigen galvorm, maar het precieze mechanisme is niet goed bekend. Waarschijnlijk zorgt de beschadiging van het weefsel zelf al voor een verhoogde groeiactiviteit bij de plant. Ongetwijfeld scheidt echter ook de galvormer een stofje af, waardoor de juiste galvorm ontstaat. De plantencellen van de gal zijn gewoonlijk groter dan normaal (hypertrofie), maar het is toch vooral de versterkte groei van het aantal cellen (hyperplasie) waardoor de gal zijn vorm krijgt. Misschien heeft de plant voordeel van de galvorming door zo de schade tot die plek te beperken, maar over het algemeen heeft alleen de galvormer baat bij de gal.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord, veel van geleerd.
Kunnen die gallen de reden zijn dat de peren dit jaar zo klein (en weinig) zijn?
fremar
10 jaar geleden
Gallen spelen daar normaal gezien geen rol in.Bij ons hier in de streek vind ik juist dat er zoveel peren zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mogelijk een gal van een perenbloedluis, dus een gal doorbreken en kijken of er wit wollige luizen in zitten. +