Wat voor paddestoelen zijn dit?

Kun je ze eten en hoe planten ze zich voort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Summo
10 jaar geleden
Ik heb er totaal geen verstand van, maar stel nou dat ik zou zeggen dat je ze kunt eten, zou je me dan vertrouwen op mijn mooie plaatje bij mijn avatar en ze opeten? Er gaan mensen dood van het eten van foute paddenstoelen! Ik zou mijn leven niet in handen leggen maar mogelijk goed bedoelende medegebruikers die het per ongeluk een keertje fout hebben.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook niet bedoeld om te eten maar ik ben gewoon benieuwd.
Misschien is het een champignon.
fremar
10 jaar geleden
Het determineren van paddestoelen is vrij moeilijk,in feite toch nog wel ietsje meer dan de algemene natuurkennis.
Rieneke1
10 jaar geleden
Hoe groot zijn die hoedjes, en waar vond je ze, bos of weiland?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet weten wat voor paddenstoelen het zijn zal ik zeker niet eten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de tuin kun je ze niet op een manier vermeerderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer 2 cm doorsnee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is een soort amaniet, lijkt me. maar welke... de familie is nogal groot. zal nog even verder kijken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste paddenstoelen kan je niet eten dus ik zou het zeker niet eten. Paddenstoelen hebben sporen onder aan de muts.... Die laten ze na een tijdje vallen

Het beste antwoord

Het is de stinkparasolzwam, een algemene soort, die veel voorkomt.
Paddenstoelen zijn beschermd, dus mag je ze niet plukken.
Of deze soort eetbaar is, denk ik niet.
Heel veel soorten zijn wel eetbaar, maar niet lekker.
Heel veel soorten hebben een dubbelganger, die wel erg giftig is.
Dus nooit aan beginnen, ieder najaar steven er mensen door het eten van giftige paddenstoelen en dat zijn dan liefhebbers die er heus wel verstand van hebben.
Gezien zijn vieze lucht, lijkt het me geen aanrader het te proberen.
Ze planten zich voort, door schimmelsporen ( lijken een beetje op zaadjes) hieruit ontstaan schimmeldraden, die als een soort plantenwortels in de grond groeien of in hout.
Bijna ieder jaar ontstaan op die schimmeldraden, vruchtlichamen, die wij kennen als paddenstoelen.