Hoe laat ik een sering sneller groeien?

Ik heb 20 jaar geleden een sering in mijn tuin gezet. Hij was na die tijd een aardige boom geworden, maar De Heer Konijn vond het leuk ondanks alle afscherming om de schors kapot te knagen.
Nu heb ik een nieuwe geplant, maar ik kan geen 20 jaar wachten tot hij groot is. (ik ben 62).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
82 is een mooie leeftijd hoor om van een sering te genieten :-).

Het beste antwoord

Ik ben bang dat je een sering niet kunt dwingen sneller te groeien. Wat mest geven helpt maar ten dele. Overbemesten levert geen verbetering, maar een lelijk uitgegroeide struik. Zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn (voldoende vocht in de zomer!) en de juiste mest. Op tuinkrant vond ik dit mestadvies:

Regelmatige bemesting: de beste meststof voor seringen heeft als 2de getal (P) een waarde zo dubbel als het eerste (N), of met andere woorden een meststof met een dubbele waarde fosfor t.o.v. stikstof, bijvoorbeeld 5-10-5 (N-P-K) of iets in die buurt, afhankelijk van merk tot merk. Zulke meststof zal de bloemaanleg stimuleren en de bladgroei normaal doen ontwikkelen. Die meststof kan best vroeg in het voorjaar, aan de stambasis worden toegediend. Deze meststof helpt het vormen van betere bloemknoppen die het jaar daarop zullen bloeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel, Mendelson, een +1 en een +10.

Andere antwoorden (1)

Een sering kan je niet geforceerd laten groeien. Goed bemesten is alles wat je kunt doen. Het enige wat je kunt doen als je een grote plant wilt hebben, is een volwassen plant kopen i.p.v. een bewortelde stek.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke mest en wanneer?