Gebruik zo min mogelijk of helemaal geen kunstmest!
Kunstmest zijn zouten die bij langdurig gebruik het bodemleven kunnen vernietigen.

Geef voldoende kalk, b.v. zeewierkalk, zeer belangrijk voor de structuur van de grond.

Geef een goede organische mest, b.v culterra, die geven de planten een rustige groei en jagen de planten niet op zoals de kunstmest.

Zorg voor wisselteelt, geen twee jaar bonen, of aardappelen enz. op de zelfde plaats.

De kale grond afdekken met een laag compost, of ander organisch afval, bevordert sterk het bodemleven, waardoor voedingsstoffen vrij kunnen komen, de bodem erosie tegen gaan en het vocht in de grond langer vast houden.
Let op! gemalen boomschors, houtsnippers en afgemaaid gras zijn ongeschikt.

laat de grond nooit geheel uitdrogen.

Bij erg nat weer in de winter/ voorjaar NOOIT spitten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Moestuinen komen op veel verschillende bodems voor. Iedere bodem heeft zijn eigen wijze van beheer en de beschreven werkwijze bij akkerbouw en tuinbouw op de verschillende bodems kan richting geven aan het beheer van moestuinen op de verschillende bodems.

Alle gronden, ook humusrijke en veengronden, hebben regelmatig wat mest of compost nodig. Hoeveel dan? Als richtlijn kan aangehouden worden zo'n 300 liter per 100 m2 per jar. Dat mag ook wel 600 liter om het andere jaar zijn, maar niet een keer in de bijvoorbeeld 5 jaar een grote hoeveelheid geven. Het bodemleven heeft jaarlijks voedsel nodig en niet een keer per 5 jaar.

Verder moet beoordeeld worden of de bodem voldoende diep los is en de wortels goed de grond in kunnen komen. Een kuil wijst dit uit. Mocht de bodem verdicht zijn dan kan dubbeldiep spitten waarbij de bovenste 25 cm ook boven blijft nodig zijn. Wanneer de laag 25 tot 40 cm arm is aan organische stof kan hier wat compost doorgewerkt worden. Niet lopen op de bedden waar de gewassen geteeld worden is van groot belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag! En eentje waar geen heel kort antwoord op is, denk ik :)
Allereerst door geen kunstmest of gif (tegen bijv phytophtera) te gebruiken. Dit brengt de grond al uit evenwicht.
Ten tweede is het belangrijk dat je wisselteelt toepast, omdat elke plant verschillende soorten voedingsstoffen aan de bodem onttrekt.
In plaats van kunstmest zou je groenbemesters kunnen zaaien (bijv lupine, erwten, wikke, klaversoorten boekweit, etc). Deze kan je als ze uitgegroeid zijn omspitten in de grond of als 'mulch' langzaam laten verteren op de aarde.
Een manier om uitdroging van de aarde te vookomen is om de bedden zo min mogelijk kaal te laten liggen, zodat het mooi vochtig blijft. Dit kan je doen door laagblijvende plantjes te zaaien (klaver is hier prima voor) tussen de groenten.

Voor verdere, héél bruikbare, tips kan ik je het boek 'Holzers permacultuur' van Sepp Holzer aanraden. Uitgebreid naslagwerk waarin ook aangegeven staat hoe je kan zien of er veel of weinig stikstof in de grond zit en welke planten je kan zetten om het weer in evenwicht te brengen.
Veel tuinplezier! En als je nog vragen hebt hoor ik het graag! Planten kweken is mijn passie :)