Gaan mijn bodembedekkers verder uitbreiden als er cacaodoppen erom liggen?

Ik heb cacaodoppen gekocht om katten en slakken te weren. Daarnaast heb ik ook tijm en pepermunt gekocht als fraaie en geurende bodembedekkers. Maar nu lees ik dat cacaodoppen ook onkruid weren. Betekent het dan dat ook de tijm en pepermunt niet verder uitbreiden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, dit heb ik ook gedaan. Gevolg: De kat vindt het héérlijk er in te graven en de slakken komen er in groepen op af. Kun je het nog ruilen? Ik wilde dat ik dat kon ;-)

Antwoorden (2)

Je tijm zal heel waarschijnlijk niet verder uitbreiden maar je pepermunt naar alle waarschijnlijkheid wel.
Dit komt doordat pepermunt ondergrondse uitlopers vormt, in onze tuin heeft ook eens pepermunt gestaan en een jaar of vier later stond er pepermunt tot wel zes meter verder. Dit voorkom ik nu door hem in een ring van plastic tuinafboorder te zetten.
Tijm is een plantje dat zich bovengronds uitbreidt en dus zal de tijm heel waarschijnlijk niet echt uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals in het vorige antwoord reeds vermeld zal de pepermunt geen hinder ondervinden van de cacaodoppen.
De Thijm echter zal zoals hieronder beschreven zich ook kunnen handhaven.

Kweek
• Tijm is een struikachtige, groenblijvende vaste plant met heel kleine blaadjes. Afhankelijk van de soort kan hij tot 30 cm hoog worden.
• In juni en juli verschijnen kleine roze of lichtpaarse bloemen die veel bijen en hommels aantrekken.
• Tijm houdt van een warme en droge standplaats in de volle zon. Plant tijm in volle grond of in een pot en meng wat zand en grind door de grond voor goede afwatering. Meng ook wat kalk door de grond, maar geef geen mest: hoe armer de grond, hoe beter de smaak van het blad.
• Geef tijm in een pot regelmatig water om uitdrogen te voorkomen. Zet de pot op een beschutte plek in de volle zon.
• U kunt tijm zaaien, maar het is eenvoudiger om tijm d.m.v. stekken te vermeerderen. Neem in de vroege zomer stekken van de nieuwe, groene scheuten. Kruipende tijmsoorten kunt u ook scheuren.
• Snoei tijm na de bloei licht bij om een mooie volle plant te houden. Snoei nooit tot in de houtige takjes terug, de plant loopt dan niet goed meer uit.
• Tijm houdt niet van ‘natte voeten’! Bescherm de plant, zeker als die in een pot staat, in de winter tegen kou maar ook tegen teveel vocht. Zet de pot ‘s winters bv. op zijn kant zodat er geen water in kan blijven staan.
• Plant tijm tussen groenten of bij rozen. Rupsen en bladluizen houden niet van de geur.

Wat betreft de onkruidbeheersing met cacaodoppen het volgende,
elke "mulch" laag die u aanbrengt zal het voor één- en twee jarige ongewenste kruiden zeer moeilijk maken te ontkiemen. Edoch, pen wortelende - zoals paarde bloem - gewassen onder vinden geen hinder van de cacaodoppen.

Met een mulch laag is het aan te bevelen om wekelijks te harken. Zoals boeren elke zaterdag het grind aanharkten, waardoor er geen kruiden kunnen ontwikkelen.

Toegevoegd na 2 uur:
Uw bodembedekkers zullen zich wel uitbreiden.