Mijn appelboom draagt al jaren veel vrucht, maar vrijwel alle appels rotten aan de boom of worden aangevreten door wespen. Wat kan ik daar tegen doen?

Toegevoegd na 38 minuten:
De appels krijgen niet de kans rijp te worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
11.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerder plukken en het gene dat teveel voor eigen gebruik is, naar de voedselbank brengen.
Poet
10 jaar geleden
http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Appelzaagwesp/Appelzaagwesp.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Poet, hier kan ik iets mee!

Antwoorden (1)

1 Sommige appelsoorten krijgen dit erg snel, is dus ook afhankelijk van de soort.
2 Mogelijk is er een probleem in de grond, b.v. te weinig voeding of/ en te weinig kalk.
3 Mogelijk is in de winter de grond te lang te nat.
4 Mogelijk is de boom te oud om nog gezond fruit te geven.
5 Mogelijk is de boom nooit of verkeerd gesnoeid.

Fruitbomen die niet goed groeien, verzwakken sterk, ook hun afweersysteem.
Hierdoor wordt het fruit extra aantrekkelijk voor aantastingen en ziektes.
Het gaat dan dus dubbel op.
De zieke rotte plekken trekken weer wespen aan, die ook aan het gezonde fruit gaan knagen.

Wat de doen?
Deskundig snoeien, zowel in de winter als in de zomer.
Voldoende goede organische mest strooien. b.v. culterra.
Ook tijdens de groei een keer bijmesten.
In de winter voldoende kalk toevoegen.
Rondom de stam een groot deel vrij maken van gras en/ of onkruiden.
Op die kale grond een mulchlaag aanbrengen.
Zorgen dat de grond in de winter niet te nat kan worden ( draineren)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je al wespen hebt, die aangetrokken worden door rottend. gistend fruit, gaan ze vaak ook over op gezond fruit, weet ik uit eigen ervaring.
is de hele boom gezond fruit, dan zal je totaal geen wespen zien, dan heb jij gelijk.