Wat is beter gedroogde koemest of verse paardenmest en wanneer moet je deze door je tuin verwerken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5K

Het beste antwoord

Ik spit elk jaar mijn moestuin, en breng daarbij een hele dikke laag verse paardenmest, met stro, onder de grond. Na een jaar is dat helemaal verteerd, en de structuur van de grond wordt elk jaar beter. Maar dat werkt dus alleen als je de grond gaat spitten, ploegen of fraisen.
Voordeel van verse mest met stro is ook dat de voedingsstoffen heel geleidelijk worden afgegeven. Oude koemast geeft meer een boost, maar voor een goede bemesting moet je dat dan 3 of 4 keer per jaar strooien.
Bovendien is gedroogde mest veel duurder. En voor het geval je milieubewust wilt zijn: er is nogal wat aardgas verstookt om de mest te drogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En dat spitten doe ik dus in de herfst en winter, liefs zo dat de bovenlaag nog een keer kan bevriezen voor het voorjaar wordt. Dan is de grond vanzelf heerlijk rul, en kan ik na een beetje schoffelen zo zaaien.
Droge koemest kun je strooien in maart en augustus, en als je wilt nog een keer daartussenin.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je je tuin gaat omspitten is verse paardenmest beter. Deze maakt de structuur van de ondergrond wat losser. Als je alleen wilt bij-mesten is droge koemest handiger. Die is beter in de bovenlaag weg te werken.