Moet ik mijn clematis voor de winter kort afknippen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Het snoeien van clematissen is betrekkelijk eenvoudig als u weet tot welke groep uw clematis behoort. Snoeit u helemaal niet dan krijgt u lange kale takken met enkel van boven bloemen.

Welke groep?

Uw clematis heeft betrekkelijk kleine bloemen en bloeit in het voorjaar of de vroege zomer: Groep 1

Uw clematis heeft grote bloemen en de bloeitijd is begin tot midden zomer: Groep 2

De bloeitijd is later (einde zomer en de herfst): Groep 3

Groep 1

Bloei in voorjaar en vroege zomer aan scheuten van voorgaand jaar. Veel, kleine bloemen.

Wanneer snoeien?

Na de bloei, alleen indien nodig. Echter niet in de winter snoeien.

Hoe snoeien?

Geregelde snoei is niet nodig, vooral als de plant in een natuurlijke steun groeit. Bij een plant die langs een schutting groeit of bij een plant die te groot is geworden voor de steun, na de bloei dood hout en overtollige scheuten verwijdere

Groep 2

Bloei in periode begin tot midden zomer. Soms weer in de herfst. Bloemen aan scheuten van vorig jaar.

Wanneer snoeien?

Direct na de bloei, enkel als de plant moet verkleind worden.

Hoe snoeien?

Minimaal, tenzij de plant dichtgegroeid is. De overtollige scheuten terugsnoeien tot het laagste paar knoppen boven de grond. Een oude, verwaarloosde struik op het einde van de winter sterk terugsnoeien. Dat kost bloemen, maar de plant zal na

Stimuleren van de 2de bloei. Deze clematissen bloeien soms nog een tweede keer in de herfst. Zo’n verlengde bloeiperiode kan je stimuleren door de helft van de scheuten op het einde van de winter terug te snoeien. De plant zal dan aan de scheuten van het

Groep 3

Deze bloeien op het einde van de zomer en in de herfst aan hout van het lopende jaar. Ze hebben de neiging aan de voet kaal te worden als ze niet regelmatig worden gesnoeid.

Wanneer snoeien?

Op het einde van de winter.

Hoe snoeien?

Snoei de plant terug tot het laagste paar gezonde, dikke knoppen dat u kunt vinden. Dat zal ongeveer 30-90 cm boven de grond zijn. Hierdoor worden er aan de voet nieuwe, gezonde scheuten gevormd.

Uitzondering

Planten met dubbele bloemen mag u nooit snoeien, tenzij echt noodzakelijk. Deze vormen bloemen aan oud hout en bloeien ook pas later.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is een goed idee, in elk geval de meest wilde takken, zeker niet tot aan de grond. Beetje intomen geeft het mooiste resultaat. Komend voorjaar komt hij gewoon weer op en groeit hij weer verder. Wel mesten als het een keer goed regent.