Lijkt op een tortelduif maar is het niet. Kent iemand deze vogel?

Komt dagelijks in de tuin eten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het een Senagal tortelduif is. Wellicht een die ergens ontsnapt is
De doffer is overwegend rood waarbij opvalt dat de kop een beetje blauw/rood gekleurd is. De hals is bedekt met kleine zwarte spikkels. De pootkleur is rood. Er is weinig verschil te zien tussen doffer en duivin. De duivin heeft wat minder blauw op de kop en de spikkels in de hals zijn minder intensief dan bij de doffer.

Toegevoegd na 37 seconden:
Als ik de foto goed bekijk dan zie ik volgens mij ook de spikkeltjes in de nek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat moet hem/haar zijn. Thanks a lot. Zal blijven voeren. Heeft geen ring of zo. Hopelijk zal hij de winter overleven. Het is het eerste jaar hier in de tuin. Voel me bevoorrecht dat ie hier komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw gedeelde kennis. Hier heb ik wat aan.

Andere antwoorden (1)

Toch houd ik het op een tortelduif en wel de Turkse tortel: deze heeft een borst met een wijnrode gloed overtogen, aldus Zien is Kennen. De gewone tortel is grotendeels bruin ( okergeel en zwart-gestreept), heeft een zwarte nekvlek met witte streepjes. De Turkse tortel is iets groter dan de tortelduif en is meer pastelkleurig.