Waar komen de honderden baby padden in mijn tuin vandaan?

Ik kom net thuis en zie van alle kanten baby padden wegschieten. Echt mega Veel.

Volgens de buurman waren het er meer tien vanmiddag de plens bui was gestopt. Ik was toen niet thuis. Ze liepen in colone mijn tuin uit. Ik heb niet direct water in mijn tuin. Ik woonaan een grasveld die uitloopt op een sloot.

Maar waar komen ze dus vandaan? En moet ik ze nog 'redden' en naar de sloot brengen?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Antwoorden (2)

Nee, je hoeft ze niet naar de sloot te brengen.
Padden leven het gehele jaar door op het land met uitzondering van de voorplantingstijd omdat de larven of kikkervisjes zich in het water ontwikkelen.

De gewone pad graaft holletjes die gebruikt worden als schuilplaats gedurende warme of droge perioden en komt pas tevoorschijn bij koele en vochtige omstandigheden, zoals na een regenbui of tijdens vochtige nachten. Alleen na een regenbui kan de gewone pad ook overdag worden aangetroffen.

De reden waarom je ze ineens overdag in je tuin zag was vanwege de flinke regenbui.
Verder zijn ze alleen in de schemer en in de nacht actief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zitten meestal op een droge plek zoals onder een oude boomstronk die gedeeltelijk vermolmd is. Ik heb ze ook onder het compostvat in mijn tuin aangetroffen. Kijk maar eens in je tuin, of die van de buren, of je zo'n plek kunt vinden.