Nieuwe conifeer wordt voor de 2e keer geel bruin en verdord ?? De conifeer die eerst op deze plek stond is ook doodgegaan ! Wat kan ik eraan doen ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.4K

Antwoorden (3)

Het is bij beide foto's een schimmelziekte. Waarschijnlijk zijn de wortels ook zwartig. Ik denk dat de grond om je conifeer heen een schimmel heeft, zodat elke plant die je daar neerzet het op dezelfde manier gaat doen. Bruine takjes aan de onderkant en uiteindelijk dood. Deze kun je weggooien en nieuwe grond in dat stuk van je tuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijkt u eens aan de voet onder de bast. Ziet u hier gaatjes en gangetjes leest u dan verder in de link.
Het gaat over de Japanse kever. Een nieuw fenomeen wat schade ( verdorren/bruin worden ) aan Coniferen veroorzaakt.

Citaat 2004.

De Japanse kever is in town! Recent dook het knagertje op in Ridderkerk waar het met z'n vriendjes al vele coniferen heeft omgelegd. Nu komen verontrustende berichten uit de rest van de regio. Onderzoeksbureau Alterra sloeg begin deze week alarm, het bericht belandde gisteren op Teletekst en sindsdien komt insectendeskundige Leen Moraal van Alterra nog amper aan werken toe. Dordrecht belde, Rotterdam, Woerden hing aan de lijn, het Brabantse Rucphen en uit IJsselstein kwam een verontrustend e-mailtje. Met allemaal dezelfde vraag: onze coniferen zijn ook plots van top tot teen bruin. Zou het soms de Japanse kever zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De conifeer staat in een zeer onnatuurlijke omgeving.
Alle water dat bij regen vanaf je terras stroomt, komt in de grond rondom de conifeer.
Dit voorjaar is er zeer veel regen gevallen.
Bij het planten van een flinke kluit, moet je natuurlijk een groot gat maken, het plantgat, na het dicht gooien van dit plantgat, blijft er onder de grond een kuil bestaan gevuld met de kluit en losse grond.
Bij veel regen loopt onder de grond de plantkuil vol water en daar staat de conifeer nu juist met zijn wortels in!!
Doordat een conifeer geen bladeren maar een soort naalden heeft, zie je de gevolgen pas veel later ( vaak maanden).
Een conifeer moet een losse, vochthoudende, iets wat zure grond hebben, die in de winter beslist niet te nat moet zijn en in de zomer niet te droog.
Ze hebben een hekel aan kleigrond, natte kleffe grond, waar geen zuurstof genoeg in zit.
Ook willen katten/ honden er nog wel eens tegen aan plassen, vooral de onderste halve meter.