Voor het eerst heb ik tuinbonen gezaaid. Maar nu zit ik met de vraag: Wat moet ik met de deels uitgebloeide bloempjes doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Je moet alle bloemen in de tuinbonen laten zitten totdat de plant 90 tot 100 cm hoog is en dan moet je de kop uit de plant verwijderen (toppen). De tuinbonen die dan al hebben gebloeid worden sneller groter en de rest van de bloemen krijgt ook nog de kans om bonen te krijgen. Als je witzwarte bloemen hebt in de tuinbonen dan heb je het soort Witkiem en heb je alleen witte bloemen dan heb je de tuinboon (Dubbel wit). Deze bonen zijn kleiner dan de Witkiem en blijven ook wit, de andere bonen worden bruin als ze gekookt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niets, gewoon laten zitten. Als de bloem bevrucht is, vormt zich een boon en de bloemblaadjes vallen er vanzelf af.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, het aantal bonen valt wel tegen, ik heb dit jaren geleden gezaaid, precies 1 portie van 6 planten.