Een vlinderstruik wordt in het voorjaar gesnoeid.
Voor mij is snoeien: de takken die mij of andere takken in de weg zitten, weghalen. Maar in bijgaand filmpje kun je het echt zien
10 jaar geleden
De vlinderstruik is een struik die we pas na de winter mogen snoeien. Indien je toch vroeger snoeit is er veel kans dat de plant nog een groot stuk of zelfs volledig zal invriezen. De bloemen verschijnen enkel op de takken die het jaar zelf worden gevormd, dit noemt men ook het eenjarige hout. Wanneer men de vlinderstruik niet zou snoeien dan zullen de nieuwe takken steeds hoger in de struik komen te zitten. Zodoende bevinden de meeste bloemen zich dan ook veel te hoog om er zelf ook nog van te kunnen genieten.
Wil je de bloemen en de vlinders die deze struik aantrekt liever op ooghoogte, dan moet je de plant jaarlijks drastisch snoeien. Door de snoei zal de struik ook grondscheuten vormen en in de breedte uitgroeien. Daardoor wordt jouw vlinderstruik voller, compacter en mooier.
fremar
10 jaar geleden
Ieder voorjaar , na half maart, alles boven een halve meter er allemaal af!
Let op, oude lang niet gesnoeide struiken, gaan na het snoeien soms dood.
En nooit voor de winter gaan snoeien!