is het normaal dat onze pampas nog volledig dor is ?

We hebben vorig jaar pampas geplant, (waar pluimen op komen) tijdens de winter goed afgedekt en NA de winter tot 20 cm afgesneden. Nu is hij nog niets gegroeid en volledig bruin-beige nog.Is hij kapot ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Pampasgrassen zijn niet volledig winterhard, vroeger wist men dat wel en dekte men de planten af, maar tegenwoordig is veel van dit soort informatie verdwenen.
Mogelijk heb je niet voldoende het gras afgedekt, of op de verkeerde manier.
Afgelopen winter heeft het tussen de 15 en 20 graden gevroren, ja dat is echt te veel voor deze soort.
In het late najaar, buig je de grassen omlaag en bind het vast bij elkaar.
Zet nu ruim rondom de plant een stukje gaas van 1 m hoog.
Vul dit nu met afgevallen blad, tot aan de bovenkant van het gaas.
Met een stukje plastic, maak je er nu een dakje boven, zodat het gras en blad er onder droog blijft.
Pampasgrassen die in de winter op een natte plaats staan, zijn zeer slecht winterhard.
Ze houden van droge, goed doorlatende grond.