hoe kom je diervriendelijk van een hommel nest af?

ze zitten precies naast mijn achterdeur. ik weet dat ze niets doen maar ik wil ze kwijt. ze hoeven niet dood maar verhuizen moeten ze wel. ik wordt gek van dat gezoem!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Antwoorden (3)

Het best is hier een specialist bij te halen, ik zou een plaatselijke imker bellen, of de gemeente.
Je kan het ook zelf doen, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde: je mag het nest maar 50 cm per dag verplaatsen.
Zie verder in de link.
Rieneke1
10 jaar geleden
ik weet het niet 100% zeker maar insecten houden niet van azijn. je kan proberen een schaaltje vlak bij het nest te zetten misschien verhuizen ze dan uit eigen beweging. dit heb ik ook weer van iemand gehoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kunt uw probleem eventueel ook kwijt bij de KNNV. Deze organisatie is bezig met het in kaart brengen van hommels in Nederland. Als u erge overlast ondervindt van een hommelnest dan raden wij aan om een lokale of gemeentelijke bestrijdingsdienst te raadplegen. Vanwege het feit dat de hommel een beschermde soort is zullen zij echter het nest niet verwijderen. Maar misschien hebben zij een oplossing.

Als er al een nest gemaakt is op een toch een beetje vervelende plek, is het mogelijk het nest te verhuizen naar een andere plek bijvoorbeeld in eerder genoemde nestkast of een daarvoor geschikte doos, die natuurlijk waterdicht moet zijn en zo schoon mogelijk. Dit is alleen zinvol of toegestaan als het nest onmogelijk op die plek kan blijven zitten. Een nest, dat niemand tot last is, mag nooit en te nimmer verhuisd worden. Bedenk dat de hommel een beschermde insectensoort is. Dus bedenk goed wat je doet!

Het verhuizen van een nest is een zeer hachelijke onderneming en ook niet helemaal ongevaarlijk. Ook hommels kunnen steken! Het beste is de verhuizing in de avonduren te doen, wanneer het koeler en donker begint te worden. De meest hommels zijn dan teruggekeerd in het nest. Het beste is om iemand te laten te helpen en snel te handelen. Ook moet je even geduld hebben. De dagen na de verhuizing zullen er steeds hommels zijn die naar het oude plekje vliegen. Je zult dan deze hommeltjes moeten vangen en naar de nieuwe plek moeten brengen. Als je het een nest in de grond betreft, wordt het een nog moeilijkere zaak. De tunnel naar het nest van een aardhommel kan wel twee meter lang zijn. Dan moet je heel wat graven en daarom is het eigenlijk een onbegonnen zaak. Je kunt ze beter laten zitten.
De hommels leven maar zo kort…...

De meeste mensen verwarren het gedrag van hommels met het gedrag van wespen. Dat is helemaal niet nodig. Hommels zijn kleine goedzakjes. Ze komen niet vervelend om je heen vliegen als je gezellig in je tuin of op je balkon van een drankje zit te genieten. Bedenk dat de eventuele "overlast" van een hele tijdelijke aard is. Hommels laten mensen met rust. Geniet maar van die kleine dikkerdjes!