Je zult het zevenblad handmatig moeten verwijderen.

Zevenblad maakt wortels die enkele centimeters onder de grond horizontaal groeien. Daaruit komen steeds nieuwe uitlopers naar boven die nieuwe plantjes vormen. Het plukken van de bovengrondse delen is daarom niet voldoende, je zult ook die wortels zoveel mogelijk moeten verwijderen.

De methode is daarom als volgt:
Pak een zevenbladplantje. Maak de grond rondom rul. Graaf het plantje een beetje uit. Volg de ondergrondse wortel waar het plantje aan vast zit. Maak de grond rul en open in de richting van de wortel, zodat je een zo lang mogelijk stuk wortel omhoog kunt halen zonder hem af te breken. Hoe meer centimeters wortel je weghaalt, hoe beter.

Doe dit continu, telkens wanneer je weer een zevenbladplantje omhoog ziet komen.

Vraag je buren hetzelfde te doen, anders wordt jouw tuin straks opnieuw gekoloniseerd vanaf de buurtuin.

Alleen als je de wortel niet mee uit kunt trekken, vanwege andere begroeiïng of omdat er stenen liggen, haal je alleen het bovengrondse plantje weg. De wortel blijft dan noodgedwongen zitten. Je moet dan hopen dat die voldoende verzwakt wanneer je steeds de uit die wortel omhoogkomende plantjes weghaalt, want de wortel krijgt zijn voedsel van de bladeren.

Ik heb dit in mijn tuin twee jaar geleden grondig gedaan. Vorig jaar had ik al veel minder zevenblad. Ook toen ben ik doorgegaan: regelmatig alle plantjes opsporen en ze direct verwijderen, indien mogelijk met zoveel mogelijk wortel.

Dit jaar heb ik nog maar op een paar plekken wat zevenblad. Dat zijn alleen die plekken waar ik de wortels niet uit de grond kan trekken. Maar ook op die plekken valt het erg mee. Ik probeer nu twee keer per week alle nieuw opkomende blaadjes meteen uit te trekken.

Het probleem is dus nog niet helemaal weg, maar het is in mijn tuin wel heel beheersbaar geworden.

Toegevoegd na 48 seconden:

Oh ja, gooi alle verwijderde delen direct in de groenton. Niet ergens op een hoopje gooien, ook niet op de composthoop. Zevenblad is taai spul, en voor je het weet ben je het op die manier alleen maar aan het verspreiden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Je kunt het trouwens ook eten. Dat doe ik zelf wel eens bij het plukken. Zevenblad wordt ook wel in salades verwerkt. Gezond en lekker!

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, super!
En eten... ik weet niet... iets wat zo woekert voelt ergens toch niet fijn om in m'n lichaam op te nemen!

Andere antwoorden (1)

het beste is alles wat bovengronds is steeds verwijderen, de wortels hebben het blad nodig voor de fotosynthese. Meer werk, maar ook zeer effectief: de grond zeven door een grondzeef en alle wortels weghalen.