kun je een rododendron als medicijn gebruiken?

kun je de (plant) rododendron als medicijn of andere handige dingen gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (2)

Dat lijkt mij niet.
Onderdelen van rododendrons kunnen het giftige grayanotoxine bevatten. Dit gif kan ook in de nectar en meeldraden voorkomen en hierdoor in de honing van bijen die zich met de nectar van rododendrons hebben gevoed. Deze honing kan hallucinerend en/of laxerend werken.
Voor paarden kan het eten van de plant dodelijk zijn.

In de Himalaya worden een aantal soorten rododentronbomen als brandhout gebruikt, omdat ze gemakkelijk te kappen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet de gewone rhododendron zoals wij die in de Nederlandse tuinen hebben staan. Die is giftig. Kan een heel scala aan klachten veroorzaken: brandend gevoel in de mond, braken, diarree, spierzwakte, tijdelijk slecht zien, trage hartslag, hartritmestoornissen, lage bloeddruk, verlammingen, ademhalingsproblemen.

Rhododendron ferrugineum is de Alpenroos. De verse of gedroogde (roestrode of behaarde) bladeren hiervan bevatten looistoffen, etherische olie, arbutine, glycoside en andromedotoxine. Deze hebben een genezende werking bij pijnlijke jichtige en rheumatische aandoeningen (vooral van de kleine gewrichten), bij spierreuma en bij weergevoeligheid.

Rhododendron chrysantum is de Goudazalea. Deze werkt ook bij reumatische klachten. En het wordt gebruikt om angst voor onweer en storm bij honden te laten afnemen.
Amadea