Tot hoe hoog kan klimop groeien?

Stel je plant klimop tegen de Eiffeltoren. Blijft het door groeien tot de top?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een ontzettend leuke vraag +1

Het beste antwoord

Een Ierse klimop (hedera hibernica) kan zo'n 20 meter hoog worden.
http://hederahibernica.nl/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb hier een record van 22 meter gevonden van de hedera helix: http://www.monumentaltrees.com/nl/bomen/hederahelix/records/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klimop heeft net als alle andere planten een maximale hoogte.
Bomen hebben geen steun nodig (meestal dan) en die groeien ook niet eindeloos door.
Er zijn bovendien verschillende soorten klimop die ook verschillen in de maximale groeihoogte.

Klimop komt trouwens wel onverwacht hoog maar er is gewoon een limiet. Of de plant dat haalt hangt ook nog van allerlei externe factoren af, zoals gemiddelde temperatuur, wind, bodemsoort, hoeveelheid zon en water etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie nog dit stukje uit bijgevoegde link als bewijs dat het scheelt per soort hoe hoog hij komt, de een komt niet verder dan 6 meter, een andere haalt 20 m.

"Hedera colchica
Deze Perzische klimop draagt groene, grote en dikke leerachtige bladeren die tot twintig centimeter lang worden. Oorspronkelijk komt deze krachtige groeier uit de Kaukasus. Hij bereikt een hoogte van zes meter, al kan je hem ook als bodembedekker gebruiken. Deze klimopsoort geeft de voorkeur aan lichte schaduw, maar zon of schaduw is ook goed. Hij bloeit in juni.

Een mooie variëteit is ‘Sulphur Heart’ met een groengeel getint hart op een lichtgroen blad, een krachtige groeier. De variant ‘Dentata Variegata’ is eveneens een krachtige groeier. De bladeren zijn lichtgroen à grijsgroen. De rand is breed en onregelmatig, en geelwit van kleur. Opvallend zijn de grote bladeren. Deze variëteit staat bekend als een sterke winterharde plant.

Hedera hibernica
In het Nederlands heet deze hederasoort Ierse klimop. Het is een sterke klimopvariant, die weliswaar minder winterhard is dan gewone klimop. Typisch is het blad dat minder diep gelobd is dan bij andere soorten. De nerven zijn erg licht van kleur. De hoogte bereikt maximaal twintig meter en hij bloeit in september en oktober. "
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Er wordt gevraagd wat die maximale hoogte dan is. Daar geef je geen antwoord op.
Summo
10 jaar geleden
jawel, ik zeg dat dit niet te zeggen is omdat het afhangt van de soort, zie de link, de een wordt 6 meter, de ander komt tot 20 meter en mogelijk zijn er soorten die nog hoger komen. Maar er wordt niet gevraagd wat de hoogste is, alleen of hij in het algemeen naar de top groeit. Dat is dus niet te beantwoorden zonder te weten om welke soort het gaat.