Hoe snijden ze gras zoden uit een wieland?

Wij hebben graszoden gekregen en ik vroeg me af hoe ze dat opgerold kregen en dat het gras nog wortels kan krijgen en vastgroeien

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (2)

Dat gaat allemaal machinaal. Eerst zorgen ze er voor dat het grasveld (waar het gekweekt wordt) heel goed vlak is. Daarna wordt het gras gezaaid, en als het groot genoeg is, dan wordt het machinaal gerooid, zo dat er net genoeg zand met wortels aan de zoden blijft zitten, om na het uitrollen weer vlot aan te kunnen groeien.

Toegevoegd na 16 minuten:
In bijgaand filmpje zie je in 7.30 minuten van ploegen, egaliseren, zaaien, water geven, maaien tot oogsten en vervoersklaar maken.
http://www.youtube.com/watch?v=xNgZEWrQLy0
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Wat een leuk filmpje zeg,heb er met plezier naar gekeken.++++++
Eerst snijd men stroken, zoals je zelf met pizza weleens doet. Daarna kan je ong. 3cm onder de grasmat plantjes een schep schuiven en de mat optillen/ oprollen. Men gebruikt gras dat door de wortelgroei, echt een soort gevlochten mat vormt. De wortel zitten dus ook heel ondiep.