Kunnen tomaat, cherrytomaat, paprika, pompoen, komkommer en courgette goed op het balkon of binnen gehouden worden??

Welke van bovenstaande planten zijn goed geschikt of juist niet zo geschikt om op het balkon of binnen gehouden te worden?
Mijn balkon ligt op het noordoosten.

Toegevoegd na 3 minuten:
En zijn het moeilijke planten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (5)

Tomaten hebben veel zon nodig, wij houden die in een serre, bij mijn schoonzus staan ze buiten in de zon.
Bij ons staan de pompoenen en courgettes in de moestuin, maar dat is een groente dat enorm woekert (heel veel grote bladeren).
Paprika's en komkommers staan bij ons ook in de serre.
Het is misschien een ideetje om een kleine' kas' aan te schaffen en daarin dan iets te kweken.

Toegevoegd na 2 minuten:
qua verzorging in moeilijkheid: voldoende water en o.a. tomaten voldoende zon.
Pompoenen en courgettes groeien heel gemakkelijk (bij ons toch)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(cherry)tomaat en paprika gaat goed in een emmer of grote bloempot. Misschien dat ze te weinig zon krijgen op het noordoosten, maar wat let je om het een jaar te proberen.
11 jaar geleden
De planten die je opnoemt, hebben allemaal, veel zon, veel water en veel voedsel nodig.
Indien je balkon inderdaad op het Noord oosten ligt, is de zon daar een uur of 10 al weer weg, binnen houden is nog moeilijker, dan gaan de planten rekken en komt er luis in.
Deze planten op een balkon kweken is toch al erg moeilijk, omdat er maar van een kant licht op de planten komt en bijna altijd is ook dit te weinig.
Met gewone tomaten en cherry tomaten heb je nog de meeste kans, gebruik een pot zo groot als een emmer van 10 l. en plaatst deze op een schotel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pompoen en de courgette kunnen niet op een balkon of in een kas worden gekweekt (of je moet een hele grote kas hebben), want dit worden hele grote planten die meters tuin nodig hebben. De tomaten, ook tros- en cherrytomaten kunnen het beste in een kas worden gekweekt, want deze planten hebben een hekel aan regen en zijn heel gevoelig voor phytophtera. Komkommers kunnen ook heel goed in de kas worden gekweekt, maar ze moeten wel goed opgebonden worden, want deze plant kan ook heel groot worden en ze hebben ook graag warmte in de kas.

Toegevoegd na 1 minuut:
Paprika doet het ook het beste in de kas, evenals pepers, want deze planten hebben ook graag veel warmte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cherrytomaat en paprika kunnen best binnen op de zonkant , in een grote pot, gekweekt worden.
Alleen de cherrytomaat groeit hoog de lucht in dus touwtjes spannen, maar het is erg leuk om zoveel tomaatjes voor je raam te zien.
Water op de voet geven en mesten.
Veel plezier.