De meeste websites adviseren om ribes te stekken tot maart. Als ik nu (mei) een rode bes stek, mislukt dat dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

De rode bes wordt normaal gestekt als er geen blad aan zit, dus tot maart.
Nu zit er al volop blad, bloem en zelfs vruchtjes aan, dus ben je te laat.
Wil je het toch proberen, maak dan stekken van jong, recht hout en knip alle blaadjes er af, plaats de stekken in een ruime pot met stekgrond en plaats er een plastic zak overheen.
Zet deze pot buiten in het volle licht maar uit de zon, misschien lukt het alsnog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind via google dat het het beste gaat met een jonge scheut die je in kletsnatte aarde zet. Of het gaat mislukken kan niemand je vertellen maar waarschijnlijk is voor maart het advies om deze zomer nog wat goed te krijgen en zodat je het in mei meteen weer in de tuin kan zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bessenstruik kun je het beste scheuren. Als je een niet al te grote struik uit de grond haalt dan zul je zien dat de wortel van een struik uit vele vertakkingen bestaat en deze best te scheuren zijn. Zet de gescheurde struikjes in wat vochtige aarde en ze groeien prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de vraag gaat over stekken, niet scheuren.
En als je nu gaat scheuren, met al het blad er aan, is een slecht advies.