Wat te doen met buren die hun honden hun behoeftes in tuin laten doen?

Ik heb al een aantal keren bij mn buren aangegeven dat ik last heb van de stank. Ze zeggen dat ze geen zin hebben om de honden uit te laten en dat ze het daarom in de tuin laten doen. Ze hebben een paar keer water met chloor overheen gegooid maar dat helpt niet.
De woningbouwvereniging zegt hier weinig tot niks aan te kunnen doen.
Laatst een discussie met buren gehad die menen toestemming te hebben van de woningbouw om de honden hun behoeftes in de tuin te laten doen. Zolang ze het maar opruimen. (Dat klopt dus niet volgens woningbouw).
Kan iemand mij advies geven wat ik hieraan kan doen. Zelf ben ik van plan om mijn woning te gaan ruilen. Ik wil hier wel eerlijk zijn tegenover diegene dus dit kan wel in de weg staan.
Er staat zelf nog geen schutting, miss dat dat helpt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
15K

Antwoorden (2)

Je kunt melding maken bij de politie, burenoverlast. Of 144 bellen dat er bij je buren dierenmishandeling plaatsvindt. De honden hebben het nodig om uitgelaten te worden, ze hebben dagelijks voldoende beweging nodig, dat is gezond voor de honden, geen zin hebben is geen reden om niet aan die behoefte te voldoen. Het niet uit laten is dus een vorm van dierenmishandeling.

Ook het melden bij de politie over de stank, kan helpen, de politie zal de buren aanspreken en een waarschuwing geven.
Je hoeft dit niet zonder meer te accepteren, een schutting zal niet helpen. Ook als de buren de honden uit gaan laten zal de geur van urine nog een tijd te ruiken blijven, ze moeten dan de honden uit de tuin houden, omdat ze er anders weer overheen gaan plassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het contact met je buren zal er niet leuker op worden, maar in dit geval zou ik voor een goed leven voor de honden kiezen en de buren niet mijn woonplezier laten bederven, in de zomer wordt de stank alleen nog maar erger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas valt dit niet onder de noemer dierenmishandeling[was het maar waar] De politie of dierenbescherming komt pas echt in actie als dieren verwaarloosd worden door niet of geen voldoende eten en drinken te krijgen en als dieren lichamelijk mishandeld worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dit is ook te gek voor woorden Crea,maar wat stelt de wetgeving omtrent dieren nou voor hier in NL?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou de gok toch wagen als de woningstichting niet snel actie onderneemt, iemand die al te lui is om zijn hond uit te laten, is vast ook te lui de dieren verder te verzorgen. Bedankt voor je reactie Maria, dat wist ik echt niet, maar een hond die niet wordt uitgelaten valt in mijn ogen toch echt onder een mishandelde hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja wij als dierenliefhebbers vinden dit ook een vorm van mishandeling,maar helaas neemt de wet het niet zo nauw met de rechten van het dier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes Tatjana, laat de honden voor gaan op een goede relatie met je buren.
Wat een onzin dat de corporatie 'daar niets tegen kan doen'. Dat is echt gemakzucht en moet je niet accepteren. De corporatie hoort jouw buren aan te spreken op hun gedrag als anderen daar last van hebben. De meeste corporaties hebben dit ook in de algemene huurvoorwaarden gezet, zoals in art. 7.3 van deze corporatie: http://www.rochdale.nl/uploads/files/1/Algemene%20huurvoorwaarden%202009.pdf
In elk huurcontract staat in elk geval een bepaling zoals in art. 8.10 van deze voorwaarden: "De huurder zorgt ervoor dat aan omwonenden geen
overlast of hinder wordt veroorzaakt door hemzelf, zijn huisgenoten, huisdieren en/of derden die zich in het gehuurde bevinden".

De eenvoudigste manier om de corporatie in actie te laten komen is ze schriftelijk wijzen op het feit dat jij geen gebruik kunt maken van je tuin vanwege de stank die door de huisdieren van de buren wordt veroorzaakt. In diezelfde (aangetekende) brief kun je de corporatie wijzen op de bepalingen die hierover in het huurcontract staan en de corporatie sommeren om binnen 30 dagen na dagtekening een einde te maken aan deze ongewenste situatie. "Wanneer de corporatie in gebreke blijft, zul je juridische stappen ondernemen", kondig je in dezelfde brief aan. Wedden dat de corporatie dan wel in actie komt?!

Ook op internet kun je talloze rechterlijke uitspraken vinden waarin corporaties dit soort overlast met succes aan de kaak stelden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook aangeven dat je minder huur gaat betalen als zij niets doen omdat je huurgenot wordt ingeperkt..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bewijs je dit? Door er foto's van te maken. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet als er een aantal hopen liggen dus wat hij zegt is onzin.
Ik denk eerder dat hij geen zin heeft om er moeite voor te doen.
Pieter2011
10 jaar geleden
Dat is inderdaad gewoon laksheid: als die man er is om overlast aan te pakken, dan deugt-ie niet voor zijn functie. Bewijzen? Dat is niet zo moeilijk. In de eerste plaats foto's en verder getuigen, zoals de wijkagent, de 'overlastbestrijder' van de corporatie, andere buren, vrienden... Als je bij die link van Google kijkt, zie je dat rechters soms ook ter plekke gaan kijken (en ruiken ;).
Voor woningruil gelden gewoon vaste regels die meestal op de website van de corporatie staan. Als je daaraan voldoet, kunnen ze je moeilijk afwijzen. Doen ze dat wel, dan kun je in beroep gaan. Maar ja, ik geef toe, het blijft een lastige kwestie want je hebt de buren als die corporatie als 'tegenstanders'. Terwijl die verhuurder er toch juist is om jouw belangen als huurder te behartigen. Misschien verstandig om nog even met het Juridisch Loket te bellen?
Pieter2011
10 jaar geleden
Een goed idee om er ook de gemeente bij te betrekken als het om mensen gaat die ondersteuning nodig hebben! Kijk toch even goed in het huurcontract wat er precies staat over jouw rechten en de plichten van huurders (= de buren), zodat je de corporatie een zetje kunt geven om in actie te komen. Waarschijnlijk verzorgen ze hun huisdieren ook niet goed en kan b.v. een maatschappelijk werkster ze wel overtuigen dat die dieren beter af zijn als ze worden uitgeplaatst. En vraag (als je ze niet op de website staan) vooraf nog even de voorwaarden voor woningruil op, dan heb je die achter de hand wanneer de corporatie later moeilijk gaat doen als je een woningruil gaat aanvragen. Succes Tatjana!