Mijn Ficus Ginseng heeft witte beestjes, wat zijn dit en hoe kom ik er vanaf? (met foto)

Ik heb een redelijk grote ficus ginseng, met zo'n mooie gekromde stam enzo. Er tijdje terug zag ik dat aan het begin van vertakkingen witte beestjes zaten. Ze zijn bepaald niet snel, lijken nauwelijks te bewegen. Wat zijn het voor beestjes, zijn ze schadelijk voor mijn plant (of voor mij ;-)) en niet minder belangrijk, hoe kom ik er vanaf?

De beestjes op de foto zijn in werkelijkheid zo'n 3 mm groot, als je de staart meetelt 5mm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij is de foto zwart, als je er op klikt zie je in elk geval de foto wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat zelf te denken aan wolluis.. Ik heb er niet heel veel in de plant zitten, ik schat een stuk of 10 (plant van 1,5meter hoog). Heeft het ook nog iets te maken met te lage luchtvochtigheid in huis?
Rieneke1
11 jaar geleden
Meermaals aanstippen met spiritus.

Antwoorden (2)

Dit ziet eruit als spint. Een plaag die vooral bij de ficus voorkomt.
Vaak is te droge lucht de oorzaak. Bij de bloemisterij of tuincentrum is een speciaal spintmiddel ertegen te koop.

Toegevoegd na 11 minuten:
Spint is een soort mijt, die een soort spinsel maakt. Het is dan ook plakkerig wit spul op je plant, voel maar eens.
Als het nog niet zoveel is, kan je met een goede harde straal water soms alles wegspoelen. Maar de eitjes van de mijten kunnen ook in de aarde overleven en zodoende kan een plant in de buurt ervan ook aangetast worden.
Haal in elk geval de besmette delen weg en zet de plant in nieuwe aarde en een wat grotere pot. Zorg dat hij niet te veel /weinig water krijgt en zet hem in het licht. Nevel af en toe met de plantenspuit .
Maar het effectiefst is toch een antispintmiddel bij een tuincentrum od.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spint is toch veel kleiner? Ik dacht dat spint niet groter kon worden dan 1 mm.. Deze diertjes zijn zonder staart zeker 3 mm groot en zien er niet echt spin-achtig uit (spint ziet er wel uit als een spinnetje). Ook zijn er geen draden te zien, of puntjes op de bladeren. Het nevelen met water ga ik in elk geval vanaf nu doen. Die harde straal is wat lastig te proberen, het geheel weegt zo'n 60kg en is dus lastig naar buiten te verplaatsen. Omdat ze op de stam zitten zijn de besmette delen lastig te verwijderen. In elk geval bedankt voor je antwoord!
Zeker niet spint, maar de langstaart wolluis (Pseudococcus longispinus). Mijn ficussen hadden drie jaar lang last van wolluis. Voortdurend nakijken met felle zaklamp, vooral de onderkant van de bladeren (elke week), witte klotten verwijderen met in brandalcohol gedrenkte wattenstokjes, vervolgens overvloedig spuiten met een bestrijdingsmiddelen en die procedure blijven herhalen, elke week.