Mijn calla met witte kelken worden groen,hoe kan ik de kelken wit houden of terug wit krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Antwoorden (1)

Je plant staat waarschijnlijk te donker. Veel planten gaan ook hun normaal niet-groene delen groen maken wanneer ze net wat te donker staan.

In jouw geval worden de kelken groen doordat de plant ook daar chlorofyl gaat maken (chlorofyl is de stof die ervoor zorgt dat de bladeren van planten groen zijn).

De plant gaat ook op die plekken chlorofyl maken, terwijl hij dat normaal niet doet, omdat hij grote behoefte heeft aan chlorofyl. Of eigenlijk: aan energie.

Chlorofyl wordt gebruikt om licht om te zetten in energie. Als jouw plant te weinig licht krijgt, kan hij dus niet genoeg energie winnen uit het weinige licht. Om toch wat extra energie te kunnen winnen, gaat de plant in zijn niet-groene delen ook chlorofyl maken. Daardoor kunnen die delen van de plant nu ook bijdragen aan het leveren van energie, terwijl ze dat normaal gesproken niet zouden doen.

De oplossing is dus: zet jouw plant op een lichtere plek. Als dat niet kan, hang er dan een daglichtlamp boven.

Cryofiel