Hoe hoog mag mijn schutting zijn? (Hoekwoning)

Iemand bekend mee of misschien het zelfde probleem?

Wij hebben sinds kort een hoekwoning. Nu willen wij binnenkort een nieuwe schutting plaatsen. Nu is ons bij de gemeente verteld dat de schutting niet hoger mag worden dan 1 mtr. Beetje raar toch? Dit heeft te maken voorgevelrooilijn. Ik blijf het een raar verhaal vinden. Want dit wil zeggen dat ik nog geen eens privacy heb in me eigen tuin aangezien we aan een hele drukke weg wonen. En daar buiten is het ook inbraakgevoelig ze zijn er zo over heen gestapt.

Hopelijk heeft iemand een antwoord...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
33.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat niet voor de voortuin? Meestal is de achtertuin op 1,80 en zijn werkelijk alle schuttingen in jouw buurt op 1 meter hoog?

Antwoorden (3)

Een erfafscheiding moet aan de volgende regels voldoen:

Een schutting, muur, heg of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn tenzij er andere regels zijn volgens de verordening van de gemeente of plaatselijke gewoonte. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter. (Wilt u een schutting van meer dan 2 meter hoog, informeer dan eerst bij de gemeente of u een omgevingsvergunning nodig heeft).
U mag geen opening of raam maken in de muur of schutting. Volgens de wet mogen er geen ramen, balkons of muuropeningen binnen 2 meter van de erfgrens zijn die uitkijken op de grond van uw buren.
Zonder toestemming van uw buren mag u met uw kant van de gemeenschappelijke erfafscheiding doen wat u wilt. U mag er tegen aanbouwen en daarin tot op de helft van de dikte balken, bouten enz. aanbrengen, zolang u maar geen beschadigingen aanricht. U mag aan uw kant van een muur of schutting bijvoorbeeld schilderen en/of beugels voor plantenbakken bevestigen. Heggen mag u aan uw kant snoeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kunnen inderdaad in een bepaalde wijk speciale eisen gesteld worden. Ik ken iemand die uberhaupt geen schutting mag gebruiken als afscheiding aan de zijkant van het huis, maar alleen deels een muur, deels groen.
Even de regels opvragen bij de gemeente (schriftelijk) denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dit stukje is wat de wet zegt in principe, maar de gemeente is dan toch de eerste raadgever wat dit betreft.
Als je in een hoekhuis woont hoort de strook die tussen het hoofdgebouw en de kavelgrens ligt (die strook loopt dus door over de hele lengte) niet bij het zogenaamde "achtererfgebied". Dit betekend dat je bij verbouwingen sneller een vergunning nodig hebt en de eisen aan schuttinghoogtes vaak streng zijn. Het is verstandig schriftelijk de in het bestemmingsplan beschreven eisen op te vragen (bij de gemeente).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit met het zelfde probleem, heb een twee onder een kapwoning. Onze voortuin en tuin aan de zijkant wordt gezien als voortuin en daar mag een schutting van inderdaad een meter komen. Heb nu al jaren coniferen van driemeter hoog,dat mag wel. Ik heb toen nog gezegd oké dan laat ik zand storten twee meter hoog en daar een muurtje op van vijftig centimeter. Daar hadden ze niet van terug, konden ze alleen maar op zeggen meent u dat! (Dus hihi kunt het proberen dan doe je niks verkeerd)