hoe krijg ik mijn tuin egaal (zie uitleg)

dit voorjaar willen we onze tuin opknappen.
de vijver was lek en het hek tijdens een storm omgewaaid.
nu hebben we de vijver al dichtgegooid.
naast de vijver was een oprit. we willen nu alles egaal gaan maken.
nu is er een kleine op komst en gaan ons spaargeld dus iets anders besteden.
geen geld meer voor iemand met zo'n egaalmaak-machine.
iemand tips over hoe dit zelf te doen?
merci!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
18.7K

Antwoorden (5)

Pff.. lastig. Als je een niet te grote tuin hebt: Stel vrienden uitnodigen en vragen een hark mee te nemen.

Zet een stel piket paaltjes langs de rand van de tuin, en maakt daar lange planken waterpas aanvast. Dan heb je een richlijn om naartoe te werken. Natuurlijk moet de bovenkan van de plank dan ongeveer de hoogte worden waarop je de tuin wilt hebben. Je kan dan ev met een lange plank de tuin afrijen (De plank aan beide kanten op de gestelde horizontale planken leggen en de aarde voort duwen) Maar waarschijnlijk kost dat te veel moeite. Dan wordt het gewoon harken.

Hou in de gaten dat:
- er onder de oprit waarschijnlijk puur zand lag: Dat vinden planten niet fijn, dus moet je dateerst in de grond mengen
- Je de tuin iets van je terras af laat weglopen (een cm per meter oid). Anders heb je bij de eerste de beste bui je terras onder de modder staan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag dit voor iemand die 50 m² wil egaliseren:

50 m² - dit is handwerk natuurlijk en doe je met een hark. Ideaal zijn de aluminium gazonharken om vlak te strijken, deze harken zijn licht en handig om mee te egaliseren.

Egaliseren is eigelijk niet meer dan grond verplaatsen, verkruimelen en uiteraard gelijk leggen. Op zacht gefreesde grond zal je tussen door rollen. De grond toch losmaken met bijv. een 3-tand en terug opnieuw (de mindere oneffenheden) verder egaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik een tuin van 100x25m. dus een hele lap.
Wij hebben om geld te besparen de tuin in etappes vlak gekregen, lastig en zwaar. We zijn nu 3 jaar verder en het is gelukt! De mooiste beloning, een gevoel van toch maar zelf gefikst!

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. ook de aanplant en inzaaien in etappes gedaan en van veel planten stekken gemaakt zodat daar ook op bespaard kon worden, en een tuin leert je geduld krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zet gewoon met touw en paaltjes de coördinaten uit vervolgens breng het geheel op hoogte en tril je de grond aan met een trilplaat (te huur bij b.v. Boels). Je blijft grond toevoegen tot als egaal is. De laatste laag trek je vlak met een rei.

Toegevoegd na 1 minuut:
als = deze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trilplaat hebben ze ook bij de Gamma voor ene paar tientjes per dag/weekend
Heel veel geduld hebben.
Op de plek waar de vijver was, en die nu volgegooid is (waarmee?) zal de grond nog behoorlijk inklinken, en dan kan je daar volgend jaar opnieuw egaliseren/ grond bijgooien.

De plaats van de oprit precies eender, maar omgekeerd: de grond is daar zo vastgereden dat je hem zo diep mogelijk los moet breken. En als hij ge-egaliseerd is, zal de grond daar minder snel verzakken dan de rest van de tuin, dus na een paar jaar ligt ie hoger dan de rest.

Overigens, een frees (met of zonder man erachter) kost maar een paar tientjes. Een baby kost veeeeel meer.
En de tijd die het bespaart is veel kostbaarder: als je de baby eenmaal hebt, heb je geen tijd meer om handmatig de tuin te egaliseren.

Overigens:alvast gefeliciteerd met de kleine!