mijn hortensia's op het noorden worden 2 meter hoog en vallen om. weet iemand waar ik hele hoge steunen kan kopen/verkrijgen? dank

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

je kan stokken langs de onderste helft van de buitenste takken leiden. Die dus ongeveer 40cm diep in de grond zitten, en dan ongeveer een meter aan de stok vastmaken. Heb je wel veel stokken nodig, maar als je het netjes doet vallen de stokken niet zo op. De buitenste takken houden dan de binnenste op hun plaats

als je wilt snoeien, heb je twee keuzes.
Kort je alle takken in, dan zal hij het jaar erna niet bloeien.
Kort je eenderde van de takken in, dan heb je na 3 jaar de hele struik "verjongd" en bloeit hij toch ieder jaar met tweederde van zijn takken.
Maar een hortensia hoeft niet gesnoeid te worden. Als je een twee meter hoge struik mooi vindt, houd je hem zo.

Je kan er ook een paar bomen of struiken dicht op planten, dan kan ie ook niet omvallen.
Maar die hadden er dan eigenlijk al moeten staan, want struiken kan je beter niet meer verplanten als ze zo groot zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bouwmarkten zoals gamma hebben bamboe stokken van 2.5m. Daarnaast kan je ook zwardere palen plaatsen, of de hortensia iets terg snijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je de hortensia,s beter kunt terug snoeien.
Als je deze bijzonder hoge struiken moet gaan ondersteunen met met ongeveer 3 m. hoge stokken of palen dat lijkt me niet uit te zien. Normaal worden hortensia's in het voorjaar terug gesnoeid, (Maart-April)
Houd er rekening mee dat ze op oud hout bloeien als je
gaat snoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hortentia's kan je het beste ieder jaar snoeien, uitgaande dat je de gewone Hortentia bedoelt.
De struik bloeit het beste op de nieuwe takken van afgelopen zomer, dat zijn de takken die lichter van kleur zijn, geen zijtakken hebben en niet hebben gebloeid.
Er zit nu aan deze rechte takken een dikke spitse knop, de bloemknop.
De takken die dicht bij de grond omhoog komen zijn meestal ook de dikste en de beste takken.
Alle takken die wel zijtakken hebben zijn ouder en kunnen worden weggeknipt, hierdoor zal je Hortentia nooit 2 m. hoog meer worden.
Misschien heb je een ander soort, dan zijn er ook andere regels.