Na de bloei kun je het beste snoeien. De sinaasappelboom is vrij taai en zal niet veel last hebben van het snoeien. Ik zou toch niet al te rigoreus te werk gaan, omdat hij niet zo snel groeit. Als er al een beetje vorm in de boom zit, dan kun je je beperken tot de eenjarige scheuten, ook te herkennen aan de lichtere kleur van het hout of verticale randen op de takken.

het snoeien van de eenjarige takken heeft ook als voordeel dat deze takken geen energie meer opnemen en deze dus ten gunste van de sinaasappels komt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe: Met een snoeimes voor dunne twijgen en een klein zaagje voor de dikkere takken.
Wanneer: geloof aan het eind van het seizoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste tijd voor het snoeien van citrussen is in de herfst. In de zomertijd moet de plant bijgehouden worden zodat hij niet te wild wordt. Je krijgt echt niet van elke bloem een vrucht omdat ze niet allemaal worden bestoven.

en ik zou gewoon een heggeschaar gebruiken. wel voorzichtig