Mijn buxusjes worden steeds bruiner. Moet ik de takken met bruine bladeren wegsnoeien of juist niet? En zo ja: wanneer?

Ik weet niet waardoor ze bruin worden. Vorig jaar ben ik hier komen wonen en stonden ze er al niet zo gezond bij. Het is een haagje van boompjes van zo'n 25 cm hoog en het gaat over 4 planten van zo'n 50 cm hoog. De kleintjes zijn er erger aan toe. Ik heb ze nog helemaal niet gesnoeid in de hoop dat ze bij zouden trekken, maar veel groei heb ik afgelopen jaar niet gezien en enkel dus verslechtering van de kleur. Nu wordt het steeds erger. Droogte kan het volgens mij niet geweest zijn, misschien wel een tekort aan bemesting en kalk. Dit ga ik nu in ieder geval aan de bodem toevoegen. Maar ik weet dus niet of hier hierdoor komt: op dezelfde grond staan klimrozen en een stamroos: deze doen het wel heel goed. Ze staan in de zon; kunnen ze hier misschien niet tegen?

Nou ja; in ieder geval wil ik ze proberen te redden. Ik heb de neiging alle bruine gedeelten weg te snoeien; juist nu, in de hoop dat ze van 't voorjaar fris kunnen uitlopen. Maar misschien zijn ze te kwetsbaar en is dit geen goed plan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

De Buxussen die u wilt snoeien: pas na de vorst. Met een snoeischaar (of bij dikkere takken een houtzaagje) de takken verwijderen tot de gezonde delen.
In welke grondsoort staan ze? Als ze b.v. op klei staan is de drainage minder goed, kunnen de wortels gaan rotten en daardoor kunnen bovengrondse delen bruin worden en afsterven.
Het kan ook zijn dat de bodem waarin de haag zich wortelt inmiddels zo met wortels is doorwoekerd dat er eigenlijk nog maar weinig bodem en dus voedingsstoffen beschikbaar is voor de Buxus.

Bekalken is idd belangrijk, dit kun je het beste doen ergens in het najaar en eventueel elk kwartaal herhalen. De dosering staat meestal op de verpakking.
Buxus houdt niet van zure grond, dus als dit het geval is kan dit ook een oorzaak zijn.
Bij een te zure grond of verplanten (gaat niet makkelijk met een haag) of extra/regelmatiger bekalken. Zorg er voor dat de kalk bij de wortels terecht komt en niet bovenop de blaadjes blijft liggen. Bij droog weer de grond lichtjes omwoelen en begieten voor betere opname.

Wat ook nog een oorzaak van het bruin worden kan zijn is dat de Buxussen in een periode met veel felle zon (b.v. juli/aug.) te diep zijn ingesnoeid met verbranding en bruinkleuring als gevolg. Ook katten kunnen de oorzaak zijn. Als er katten in uw tuin konden/kunnen komen en de Buxus hun favoriet is (komt wel vaker voor n.l.) kan het zijn dat de Buxus het vele gesproei op den duur niet meer kan bolwerken en (deels) afsterft.

Mocht na het snoeien van de bruine delen de Buxus opnieuw gaan uitlopen, snoei 'm dan bij als de nieuwe takjes ca. 5 cm. lang zijn en blijf dit doen tot ergens in september. Dat bevordert de groei en verbetert de vorm. Daarna niet meer snoeien, de Buxus moet zich voorbereiden op de winter. Dan het volgende seizoen weer vanaf ongeveer mei etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat erg van uw buxushaag. Ik zou maar snel naar het tuincentrum gaan om zo'n kit te halen om de zuurgraag van de grond te meten. Ze krijgen wel eens last van grond dat te zuur is, of gebrek aan stikstof. Hier is wat ik heb kunnen vinden (bron: website tuinen Appeltern) Bleekgroen of geel blad bij Buxus (randpalm) heeft vaak te maken met een tekort aan stikstof in de grond. Het kan zijn dat er in het voorjaar een mulch- of schorslaag aangebracht is. Bij het begin van de vertering daarvan wordt veel stikstof aan de grond onttrokken, waar de Buxus dan prompt gebrek aan krijgt. Als dat het geval is moet er zo snel mogelijk bijgemest worden met een stikstofrijke meststof (kippenmest, koemest of kunstmest), waar eventueel wat bitterzout of kieseriet aan toegevoegd is. De speciale Busxus-AZ mest van Ecostyle is speciaal voor deze plantensoort samengesteld