Moet een Salix Flamingo (wilg) perse in het voorjaar gesnoeid worden?

Ik heb deze boom vorig jaar zomer gekocht en viel vooral op de zachtroze blaadjes. Als ik in maart/april ga terugsnoeien tot een paar cm, zoals ik op een aantal websites gelezen heb, dan houd ik wel de vorm mooi en heb ik in de winter waarschijnlijk mooie, rode twijgen, maar dan heb ik van het voorjaar/zomer toch geen blad?

http://salixen.nl/Salix-Flamingo/2441

Toegevoegd na 29 minuten:
What's in a name? Het is een "Inegra Hakuro"
http://www.arborix.be/sites/default/files/Salix_integra_Hakuro_Nishikii_001.JPG

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
48.4K

Antwoorden (2)

Moet voor 21 Juni gesnoeid zijn
Dat is na de bloei,haal alle dode takken er uit.
Wil je hem in een mooie vorm snoeien dan kan dat.
Kijk uit niet te dicht op de stam,dan krijgt hij wonden,
en dan gaat hij bloeden.
burgos
11 jaar geleden
Hij hoeft dus niet echt gesnoeid te worden, wel in vorm gehouden eventueel

Salix Integra 'Hakuro-nishiki'
Bonte Wilg Vroege voorjaarsbloeiende heester

Deze heesters bloeien vroeg in het voorjaar tot mei op het hout dat het vorige jaar is gegroeid. Snoeien is niet noodzakelijk. Als u de plant jong en fris wilt houden dan is snoeien wel nodig. Dit noemen we verjongingssnoei. Eerst snoeit u alle dode en zieke takken terug tot op het gezonde hout. Hetzelfde doet u bij alle gebroken en schurende takken. Als u dit niet doet dan is er een kans dat door een schurende tak er een wond ontstaat waardoor er meer kans is op ziektes. De gezonde takken snoeien we tot op 1 derde terug. Zorg wel dat u boven een knop snoeit want hier komt de nieuwe scheut uit. Hoe dan ook: probeer zoveel mogelijk de vorm van de plant te behouden. We snoeien deze struiken het liefst zo snel mogelijk na de bloei terug. Let op! Deze planten moeten voor de langste dag (21 juni) gesnoeid worden. Anders heeft de plant te weinig tijd om nieuwe knoppen te maken op het jonge hout. Na de snoei krijgt de plant nieuwe scheuten die het volgende jaar weer zullen bloeien. Gebruik voor snoei en onderhoud altijd goed en degelijk gereedschap. Zorg ervoor dat uw snoeischaar altijd scherp en schoon is. Dit voorkomt rafelige snoeiwonden en ziektes.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, "niet noodzakelijk" dus, maar wel gewenst. Jammer, want op 22 juni is-ie nog erg mooi! Zonde om dan de rest van de zomer met alleen hout te zitten. Misschien is half-snoeien een optie: de helft van de hoeveelheid takken voor 21 juni en de andere helft in het najaar?