Is een hyacint dood na haar bloei?

of bloeien ze later opnieuw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Dood is hij niet, maar waarschijnlijk wel uitgeput.
Over het algemeen zal een bloembol/ hyacinth na de bloei afsterven, maar doordat hij met zijn blad nieuwe energie in de bol opgeslagen heeft, het jaar erna weer uitlopen en weer gaan bloeien
Maar als je de hyacinthen bedoelt, die je een paar weken geleden gekocht hebt in een potje, en thuis in de woonkamer lekker warm gezet hebt, en die nu uitgebloeid is, dan is hij niet dood, maar wel op. Deze is voorgetrokken, dus speciaal behandeld zodat hij al gaat bloeien als de daglengte eigenlijk nog te kort is. En hij is uitgeput door het bloeien.
Je kan wel proberen hem bij te mesten zolang het blad niet afgestorven is, en hem dan koel en droog weg te zetten, en in september in de tuin te planten. Wie weet komt ie er bovenop, en heb je volgend jaar niet alleen blad, maar ook weer een bloem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak bloeit zo'n hyacint wel (veel) minder dan in eerdere jaren - soms gaan ze elk jaar minder bloeien, soms trekken ze na een jaar of wat weer bij en zijn ze weer net zo mooi als het eerste jaar - geen idee waar het verschil precies in zit.

Andere antwoorden (1)

Het leven blijft in de bol zitten, die gaat zeg maar in winterslaap. Als je de bol goed behandelt komt hij volgend jaar weer tot bloei!
Amadea