Bestaat er een buiten kweektent/hok, waar zowel het klimaat handmatig ingesteld kan worden als dat het daglicht naar binnen laat?

Ik heb een kweektent nodig of een kas die je buiten kan zetten, maar waarbij je zaken als luchtvochtigheid, temperatuur, etc. zelf handmatig kan instellen (denk maar aan bijv. verwarmingsmat, luchtont/bevochtiger, etc.) en dat de planten die er in zitten ook nog kunnen profiteren van de daglicht (en evt. zonnewarmte).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

In principe heb je dan voldoende aan een normale kweekkas, voorzien van een verwarmingsmat (of een kachel) en een apparaat om de luchtvochtigheid te reguleren - wat accessoires zijn. Of je moet het helemaal professioneel willen en alles automatisch geregeld willen zien, maar dan is het geen hobbykas meer.

Een beetje kas heb je tussen de 500 en 1000 euro. Met polycarbonaat in plaats van glas ben je vermoedelijk iets duurder uit, maar kun je de het klimaat beter regelen (betere isolatie). Verwarmingsmatten een goede 100 euro de vierkante meter (dus even uitrekenen wat goedkoper is, de hele kas verwarmen of alleen de plantjes die dat nodig hebben, of een combinatie van beiden).

In feite kop je dus een ka, plu de accoires en meters die je nodig hebt. Je kunt het zo duur en zo gek maken als je zelf wilt. Voor de doorsnee hobby-tuinier echter, voldoet een eenvoudige kas in de regel uitstekend.