Van mijn rabarberplanten is niks meer teug te vinden, komen die na de winter weer op?

Dit omdat ik dacht dat rabarber een wintergroente is maar ze waren al in november aan het verwelken. Nu kan ik van deze plant niks meer van terugvinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Rabarber is een voorjaarsgroente bij uitstek, geen wintergroente!

Je eet de jonge stengels die opkomen in het voorjaar. Rond mei, juni stop je met stengels trekken, omdat je anders de plant te veel verzwakt.

De stengels komen in het voorjaar gewoon op. Maak je geen zorgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Rabarber is een meerjarige plant en blijft verschillende jaren (bij een goede verzorging tot 20jaar) op dezelfde plaats in onze tuin aanwezig. Dankzij de sterke, vlezige, roodbruine wortelstokken, die wel 20 kg zwaar kunnen worden, kan de plant koude winters overleven en ook gemakkelijke droge periodes overbruggen. In de herfst sterven de bovengrondse delen van de plant volledig af en gaat de plant in rust. Tijdens deze rustperiode zijn koude temperaturen noodzakelijk om in het voorjaar een goede hergroei te bekomen. Bij zeer warm weer zal de groei van de rabarberplant afnemen. Er wordt dan ook vooral geoogst in het voorjaar, dit tot einde juni. Als de temperaturen in de herfst opnieuw wat lager worden zal de plant opnieuw sterker gaan groeien. Rabarber vraagt een zonnige standplaats, ook halfschaduw kan de plant nog verdragen, maar dan is er wel minder opbrengst en vooral de roodkleuring van de bladsteel zou tegenvallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wel oppassen met schoffelen of spitten op die plek, want voor je er erg in hebt, onthoofd je de nieuwe scheuten die vlak onder de oppervlakte zitten.
Mij overkwam het al een paar keer. Daarom heb ik er nu een stokje voor = bij gestoken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rabarber is zeker geen wintergroente. In het late najaar
sterven de stengels en bladeren af. Maar in het voorjaar
zal hij weelderig uit spruiten mits je hem op de goede
plek hebt staan. Een rabarberplant houd van vocht en
schaduw. Waar andere planten planten wegkwijnen heeft
hij het prima naar zijn zin. Rabarber haalt veel voedsel uit de grond, daarom kun je hem beter ieder jaar wat bemesten, dan wordt jezeker beloond met een rijke opbrengst. Als je gaat oogsten als de stengels ongeveer
50 cm. lang zijn mag je daar niet onbescheiden mee zijn
en alle vol groeide stengels afdraaien. Er moeten tenminste 3 op de plant blijven staan. Ik zeg de stengels
afdraaien en nooit afsnijden anders verzwakt de plant erg
en loopt de oogst terug.