Waarom zijn er dit jaar zo weinig hulststruiken/bomen (Ilex) MET rode bessen te vinden?

Verleden jaar waren er heel veel bessen in/aan hulststruiken te vinden.
Dit jaar alleen op sommige en dan meestal nog maar een paar bessen per tak. Heeft het te maken met de vorst na een warmere periode dit voorjaar of is er een andere reden?
En hoe komt het dat er dan een paar struiken te vinden zijn met wel heel veel bessen naast struiken zonder een enkele bes?
Heb gezocht in met name het Gooi en omstreken en in Brabant.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (2)

Net als bij de peren en de appels, zijn er tijdens de zeer strenge vorst in febr. de bloemknoppen zelf bevroren.
Op de zandgronden van Brabant en het Gooi heeft het enkele keren meer dan 15 graden gevroren, dat in combinatie met het extreem zachte weer in de weken voor de vorst, gaf deze schade aan veel bomen.
Zeer ongebruikelijk trouwens.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Ik had een aantal hulststruiken in de tuin.
Tegen mei van dit jaar bleken alle hulststruiken dood te zijn.
En dat na 12 jaar groei en bloei.
Ongeloofelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zeer uitzonderlijk, heb dit al eerder meegemaakt in 1985 dacht ik, bevroren totaan de sneeuwlaag.
Je moet dan denken aan temperaturen tot ergens rond de min 20 graden, bij een pak sneeuw, dus vlak boven de sneeu is het dan nog veel kouder.
De lange vorstperiode heeft zeker invloed gehad! Ik woon vlak aan zee en zelfs daar heeft de natuur geleden, ondanks de minder strenge vorst dan elders in het land.
Ik heb in de voortuin een oersterke vuurdoorn staan die altijd enorm veel vrucht droeg. In het voorjaar was deze zwart, nog nooit gebeurd. Hij is weer groen geworden, maar heeft weinig bloesem gehad, dus ook weinig bessen.
ook mijn magnolia had bevroren bloemknoppen en heeft niet gebloeid.
Idem dito bij mijn buurtjes. Zij hebben dit jaar ook geen bessen in hun hulststruik zitten, althans heel weinig. Een korte strenge vorst kunnen ze wel aan, maar het was de langdurige vorst die ze de das om deed.
amc