Waar kan ik turfmolm kopen? Het tuincentrum (behorend bij groot keten) heeft het niet en het tuincentrum (behorend bij bouwmarkt) heeft het ook niet.

Nu het koud lijkt te gaan worden, wil ik m'n bloembollen in pot en m'n overwinteraars in pot beschermen. Op de verpakking van de bollen staat turfmolm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.9K
Rieneke1
11 jaar geleden
doe gewoon noppenfolie of een jute zak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak ik de hele plant in noppenfolie? Alleen de pot, inclusief de aarde aan de bovenkant (stikt het dan niet)? Of alleen de zijkanten van de pot, zeg maar?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zet de pot op de folie, en vouw het dan naar binnen toe over de p[ot heen, dus ook aan de bovenkant.
als het boven nul is, kan je een enkele keer even kijken of de plant niet te veel uitdroogt.
de folie gaat natuurlijk ook verdamping tegen.

Het beste antwoord

Turfmolm is er vrijwel niet meer te koop.
Vroeger werd het heel veel gebruikt om de bloembollen af te dekken in de tuin en rondom de rozen en over vaste planten.
Later kwam men er steeds meer achter, dat turfmolm ook schimmelziektes veroorzaakte bij de bloembollen, het maakte de grond bij de rozen te zuur en bleef de grond in het voorjaar kletsnat, waardoor veel planten gingen rotten.
Steeds meer ging men over om turfmolm niet meer voor dit doel te gebruiken.
En als er geen vraag meer naar is, wordt het op den duur niet meer aangeboden.
De meeste kans heb je nog bij een dierenwinkel, die ook tuinplanten verkoopt, of een tuinwinkel.
Zet bij vorst de potten en bakken op de grond tegen het huis aan en leg er e.v.t. wat coniferentakken over heen.
Bijna altijd is dit ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, turfmolm trekt vocht aan, waardoor je planten nog steeds bevriezen, en sneller wegrotten. Je kan beter bubbeltjesplastic nemen. of turf/zaagsel, en dan zodanig plastic er overheen, dat het niet nat kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Coniferentakken. Lijkt me een goed idee. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Ieder tuincentrum heeft het, het wordt niet verkocht als turfmolm maar als turf, tuinturf etc..

Dit is allemaal hetzelfde als turfmolm echter is turfmolm een dialect uit de peel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat dat hetzelfde was, maar zag het wel als alternatief. Wordt vaak in hele grote verpakkingen verkocht; het is maar voor m'n bloempotten op het balkon. Maar ik ga toch eens kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor tuinturf is geen turfmolm, ook de kleur is anders, turfmolm is lichtbruin van kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan maar is kijken bij Legro in Asten. De tuinturf is de bovenste laag veen, de oude turfmolm die ook in de paardestallen werd gebruikt is afkomstig uit de diepere lagen veen en was eigenlijk afval van de blokken turf die in het fabriek op maat gesneden werden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even simpel gesteld:
is tuinturf gemaakt uit zwart veen, dat al voor een deel is verteerd en is al compostachtig dus grond.
Is turfmolm gemaakt uit bruinveen, dat nog voor een deel nog gaat verteren en is nog vezelig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ed maar hier sla je de plank totaal mis. Of veen zwart of bruin is is afhankelijk van hoe oud het veen is en niets anders. Bruin veen is al eeuwen oud, zwart veen is een stuk jonger waar nog geen nieuw veen overheen is gevormd. Overigens als veen nog wat ouder wordt, wordt het weer zwart en als steenkool te koop, daarna wordt het glanzend en wordt het een de beste vriend van een vrouw.
Je schrijft niet waar je woont, dus zal je moeten reizen (of niet):

Wiebe Wesstra te Haulerwijk:

http://www.wiebe-wesstra-voor-uw-tuin.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=58&products_id=155