Mogen vogels rauwe rijst eten?

Kennissen voeren vogeltjes rauwe -gebroken - rijst. Dat ging ik ook doen tot ik hoorde dat ze daar dood van gaan. Dat de rijst in hun maag(je) uit gaat zetten. Sinds die tijd heb ik het niet meer gedaan.
En ja, ze krijgen natuurlijk ook gewoon vogelvoer, maar ik dacht ze te verwennen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
40.1K

Het beste antwoord

Geef vogels ook geen ongekookte rijst omdat dit in de darmen van de vogel op kan zwellen waardoor de vogel dood kan gaan. Het is daarom ook beter om droog brood eerst in water te weken voordat het aan de vogels gevoerd kan worden.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit had ik ook al eerder gehoord. Ik geef voor alle zekerheid mijn vogels dus maar geen rauwe rijst meer. Dank voor de antwoorden.

Andere antwoorden (3)

Voeder geen margarine of boter, die werken als laxeermiddel
Geef nooit zoutjes, voer met smaakstoffen, ongekookte rijst, spekrandjes of droge kokosnoot. Dit kan gevaarlijk zijn voor vogels
Er staat helaas niet bij, waarom het gevaarlijk is
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is omdat er in de producten die jij noemt vaak vrij veel zout zit. En zout is giftig voor kleine zangvogels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ongekookte rijst gevaarlijk is is flauwekul. (excusez le mot.)
Je mag vogels gerust ongekookte rijst geven. In laden waar de rijst groeit wordt het ook zo van de planten af gegeten door vogels.
Huismussen zijn in ieder geval helemaal wild van paddy rijst. Dat zijn korte rijstkorrels die ongepeld zijn. Alleen pas uitgevlogen huismussen kunnen dat niet eten; hun snavels zijn daar nog niet hard genoeg voor.
Kijk maar eens naar de filmpjes.
De eerste is een volwassen huismus, de tweede een pas uitgevlogen huismus.
Allebei bij een voersilo met Paddy rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt die paddy rijst gewoon in de super? Heb je een merk of zo? Mooi filmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kans is erg klein dat je vlak bij mij woont. Heeft dus niet heel erg veel zin om je mijn adres voor paddy rijst te geven, denk ik.
Beter om even te googlen op "paddy rijst".
Voor groot verbruikers is het goedkoper dan in zakjes van 1 kg, maar je kunt het er wel heel goed mee uitproberen.
Veel tuincentra hebben het wel kant en klaar liggen trouwens.
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/actueel/tuinvogelberichten/q/ne_id/220

De vogelbescherming adviseert om zaadmengsels waarin onverteerbare spliterwten, bonen, ONGEKOOKTE rijstof linzen zitten, NIET te geven,
Mengsels met grote korrels zijn sowieso niet geschikt voor tuinvogels.
Goede mengsels bevatten stukjes mais, kleine zaadjes, zonnebloempitten en ongezoute pindastukjes.
Zaadeters zoals de groenling, mees en vink zijn erg bedreven in het openmaken hiervan. Vooral de zwarte zonnebloempitten zijn het hele jaar geliefd bij deze soorten.
Gekookte rijst en aardappelen zonder zout, kunnen een goede aanvulling zijn in een strenge winter. geef dan niet te veel, want gekookt voedsel bederft snel.
amc